Hoe maak je een rood-leren jasje schoon?

Ik heb een tweedehands roodleren jasje waar al wat vlekken in zaten. Zelf heb ik er inmiddels ook een paar mooie bij gemaakt. Inmiddels is 't jasje wel aan een schoonmaakbeurt toe, maar heb geen idee hoe. Kan het uberhaupt wel? Of wordt het ehm... zwartschilderen? (En hoe pak je dat dan aan?) Dank vast voor de tips!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Da's één van de grote nadelen van gekleurd leer : je kunt eigenlijk niet goed zelf de vlekken er uit krijgen, en waar dat wel lukt laat je meestal andere littekens achter.
Wat je zelf niet kunt verwijderen met gewoon het leer om de zoveel tijd te poetsen met een leermiddel (was ofzo), en er ook niet uitgaat met wasbenzine of waterstofperoxide (pas op met die laatste !!), kun je beter aan de stomerij overlaten inderdaad. Maar vermoedelijk zul je na het verwijderen van de vlek wel een beetje moeten bijkleuren.

Het beste kun je het leer gewoon laten ' leven' , inclusief de vlekjes die er gewoon nu eenmaal bijhoren, en af en toe lekker behandelen met een leermiddel, waardoor de vlekken minder opvallen en het jasje er toch weer fris uitziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naar de stomerij, daar hebben ze alle kennis die jij nodig hebt en het kost je waarschijnlijk minder dan dat je zelf gaat knoeien.