Hoe krijg ik een superdikke kalklaag uit de douche het beste weg? (uiteraard met zo min mogelijk werk)

Ik zie in m'n douche gewoon allemaal bobbeltjes zitten die ook nog een lichtbruine schijn hebben. Gewoon hele lange tijd niet goed bijgehouden. Welk product is het meest geschikt zonder dat ik als een gek alle tegels individueel moet gaan schrobben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel op dat al die schoonmaakmiddelen, als die werken op basis van azijn, niet in je voegen komen. Die zijn namelijk ook van kalk en voor je het weet lossen die ook op.

Antwoorden (7)

Ik gebruik Dubro antiekalkmiddel voor de koffieapparaat. Deze breng ik onverdund op en de volgende ochtend veeg ik alle kalk weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een geconcentreerde allesreiniger, zoals Antikal.
Maar dan niet dat spul in een spray,
waar je wel eens een reclame van ziet.

Ook schoonmaakazijn is niet sterk genoeg voor een flinke kalklaag.

Nee, meestal is het een blauwe bus.
Ik heb het spul van de Aldi gekocht.
Een stuk goedkoper dan de officiele "Antikal" en net zo goed.

Ik zie dat de vraag al eens gesteld is en mijn antwoord is ook daar: antikalkmiddel van de Aldi of de Lidl.

http://www.goeievraag.nl/vraag/extreme-kalkaanslag-verwijderen.139752

Goed opbrengen met een sponsje.
Flink laten intrekken.
Stevig afborstelen.

En dat herhalen tot het schoon is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn allerlei middeltje voor te koop zoals Antikal en van HG zul je ook ongetwijfeld iets duurs kunnen kopen. Maar ik zeg al dat is duur dus probeer het volgende:

koop een fles of een paar flessen (bij voorkeur) schoonmaakazijn, of gewone azijn en giet dat over (een deel van) de vloer uit en daarna afdekken met plastic (om verdamping en de stank zoveel mogelijk te voorkomen). Helpt dit niet dan ben je maar een paar euro kwijt.

Een dag of wat laten liggen om in te werken. Dan kun je eens kijken wat het resultaat is. Aan schrobben zul je uiteindelijk toch niet niet kunnen ontkomen.

Toegevoegd na 7 uur:
Ik zat te bedenken als de laag echt heel dik is zou je kunnen overwegen om die te proberen te breken door er een behoorlijk dikke plank op te leggen en met een flinke hamer daar op te slaan. Uiteraard wel met beleid tenzij je misschien toch op die vloer bent uitgekeken.
12 jaar geleden
HG badkamerreiniger. Rotzooi, maar het werkt wel! Opspuiten, in laten trekken en afspoelen. Eventueel nog met een doekje er overheen gaan. Geen druppeltje zweet! ;) Niet in aanraking laten komen met zilveren sieraden (goud waarschijnlijk ook niet)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
witte wijn onverdund op een doekje doen. Hoeft geen dure witte wijn te zijn. Gelezen in het blad van de Deka. Schijnt goed te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kalk verwijderen:
Autowash / cleaner blijkt ook goed te werken.
Kalk voorkomen:
Belangrijk is om na het douchen alles goed droog te maken met bijv. een hydrofielluier. En een goede ventilatie is ook belangrijk.

.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HG blauw (ja, zo heet dat) is een hele sterke kalkverwijderaar. Te koop bij drogist, bouwmarkt en Marskramer.