Ik heb een nieuw badlaken in een opvallende kleur; zou dat ook afgeven de eerste keer in de was?

Of moet dat toch eerst apart?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan zeker af kleuren. Het beste is om het badlaken eerst 2 keren apart te wassen op een kort wasprogramma. Doe dan in het wasverzachter bakje een goede scheut witte azijn. Dat fixeert de kleuren en helpt tegen doorlopen van kleuren en af kleuren. Daarna kun je hem gewoon mee wassen.

Azijn kun je trouwens ook gebruiken als natuurlijke wasverzachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het nieuwe badlaken eerst alleen (of met soortgenoten) wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goede kans dat het inderdaad afgeeft.

Staat vaak (maar niet altijd) ook op het etiket.

Ik zou het risico niet nemen, en het de eerste paar keer apart wassen.

Je kunt het afgeven controleren door het samen met een oude witte lap, of een oud onderbroekje of zo, te wassen - dan zie je direct of het badlaken afgeeft.

Je kunt het badlaken de eerste paar keer ook in een teiltje lauw water wassen, dan zie je direct of het water verkleurt - maar da's wel meer werk dan het meewassen van een oud wit stuk stof.
12 jaar geleden
Je kunt hem ook wassen met een colour catcher, dat is een doekje dat tijdens het wassen kleuren die vrijkomen, opneemt, deze zijn verkrijgbaar bij supermarkt, drogist en de Action.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan afgeven , meestal staat er ook op het label dat je het de eerste keer apart moet wassen.