Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het beste mijn kunststof kozijnen schoonmaken?

Mijn kunststof kozijnen worden vies en krijg ze niet schoon met alleen warm water. Welk middel is hier geschikt voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
45K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Je kan de kozijnen op verschillende manieren schoonmaken, met autowas, boenwas, schoonmaakazijn, of speciale kozijnen wax. Zie onderstaande site waar je op moet letten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunststof kozijnen schoonmaken gaat makkelijk met warm water waaraan u een flinke scheut schoonmaakazijn toevoegt.

Kunststof kozijnen schoonmaken - minimaal eenmaal per jaar - afronden met het in de was zetten van de kozijnen. Dit kan met een eenvoudige boenwas, autowas of speciale was voor kunststof kozijnen welke u bij de bouwmarkt kunt kopen. Dit verlengt de levensduur van uw kozijnen en het vuil laat zich voortaan makkelijker an verwijderen. Echter, er zijn merken die claimen dat u ze juist niet in de was hoeft en mag zetten. Informeer daarom bij de leverancier of probeer eerst een klein stukje.

Kunststof kozijnen nooit schoonmaken met een reinigingsmiddel met een schurende werking noch met een schuurspons.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna niks wordt schoon met alleen een beetje warm water. Er zit vrijwel altijd vettigheid aan de buitenkant, en dat vet moet je toch zien op te lossen. Met gewoon een scheutje normale allesreiniger klaar je de klus meestal prima. Wat spiritus of ammoniak in het water - als je daar toch de ramen mee aan het reinigen was - is ook prima ; neem je ze gewoon in één beweging mee.

Daarnaast kun je ze ongeveer 1 keer per jaar in de (auto)was zetten, maar noodzakelijk is dat tegenwoordig niet (meer). Voor kozijnen ouder dan pakweg een jaar of 10 is dat meestal nog wel een slim idee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe de kozijnen (en in mijn nieuwe huis ook de lamellen) altijd met citronella, dat koop ik bij de C1000. Je kan het verdunnen met water maar ook puur maakt het fantastisch schoon, en het ruikt ook nog eens lekker fris. Ook de plekken waar het erg vet kan worden (bovenkant keukenkastjes bijv.) met puur dan. Ik weet de prijs niet precies, volgens mij minder dan 1 euro. De wc ruikt er ook lekker van :) Trouwens rookaanslag gaat er ook goed mee weg op kunststof oppervlakken
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Tip: als het vroeg is met damp op het kunststof oppervlakte, neem er dan een doekje overheen. Dan is er ook nog weinig zon zodat ze even goed gereinigd kunnen worden zonder direct te drogen. Veel is er niet voor nodig in mijn ervaring bij goede kunststof kozijnen en er is veel vernieuwd aan die kozijnen tov vroeger zoals je in de bron ziet. Tuinstoelen en kunststof tafels zijn lastig als ze het hele jaar buiten staan maar wanneer je ze alleen in zomer en voorjaar buiten hebt zijn ze goed wit/ crème te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding