Mag een verhuurder de eis aan zijn huurders stellen dat ze het huis dat de huurders huren helemaal schoon moet zijn en blijven?

Ik vind het nogal bizar dat mijn vriend en ik een huis dat we huren persee zo schoon moeten houden als de verhuurder dat wil. Het is in princiepe "ons huis" voor de tijd dat we het huren toch?
Mijn vraag is dus is het waar dat een verhuurder de eis mag stellen dat je het huis dat je huurt zo schoon moet houden als de verhuurder dat wil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Het ligt helemaal aan de situatie. Een woningbouwvereniging zal daar minder over vallen dan een particulier die zijn huis tijdelijk verhuurt, omdat hij het niet verkocht krijgt. Dan is het logisch dat het in onberispelijke staat moet blijven.
Ik zou voordat je een huurcontract ondertekend wel heel duidelijk afspreken wat de verhuurder nou precies wenst. Als het gewoon om netjes houden gaat, dus niet uitwonen lijkt het me geen vreemde eis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is inderdaad een beetje vreemd. Ik kan me voorstellen dat je bij oplevering weer een schoon huis moet achterlaten. Maar in de tijd dat jullie er wonen moet dit niet uitmaken. Ik neem ook aan dat de verhuurder het niet weet als het een zooitje is. Tenzij hij / zij komt controleren. (Wat dus zeker niet mag)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan een verhuurder zeker eisen en als dat is opgenomen in het contract en jullie tekenen kun je daar dus niet onderuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe moet hij dit controleren dan? Hij mag de woning wettelijk gezien niet eens betreden en hij mag geen eisen stellen aan hoe de bewoners moeten leven en wanneer zij bv moeten stofzuigen o.i.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verhuurder mag wel degelijk om dwingende reden de woning betreden, dus hij kan altijd iets verzinnen om geregeld binnen te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat versta jij onder dwingende redenen?
Als de verhuurder komt met de mededeling: "Ik moet absoluut de ketel vervangen" en de huurder wil niet dat hij binnenkomt, heeft de verhuurder geen poot om op te staan.
De verhuurder mag nooit tegen de wil van de huurder de woning betreden.
Nee, dat hoeft niet, tenzij je er een dusdanige kolere zooi van maakt dat de volksgezondheid in het geding komt.

Een verhuurder heeft geen invloed op jouw manier van leven in het door hem verhuurde huis, tenzij er overlast van komt.

Enige wat jij verplicht bent is als je de huur opzegt, dat de woning weer in dezelfde staat is zoals deze is opgeleverd.

De verhuurder mag ook onder geen beding zonder jouw toestemming de woning betreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over de laatste zin: in veel huurcontracten staat vermeld dat de verhuurder voor reparatiewerkzaamheden etc. zonder toestemming het pand mag betreden, zelfs als de huurder niet aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal best, maar mag dus absoluut niet! Het betreft een woning en dan komt de Wet op Binnentreden om de hoek kijken. Niemand mag, zelfs de eigenaar niet, zonder jouw toestemming het pand betreden. Tegen de wil van een bewoner een woning betreden mag alleen als er een machtiging tot binnentreden is afgegeven door een (hulp) officier van justitie.
En dit gaat zelfs zo ver, ook al maak jij illegaal van de kelderbox een verblijfvertrek, je zet er een bedje neer en maakt er een woning van: dan mag zelfs daar niemand naar binnen zonder toestemming van degene die daar verblijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'...zonder jouw toestemming...'
En laat daar nou net niks over gezegd zijn in de reactie van Bliets. ;) Zolang de verhuurder aan jou vraagt wanneer hij langs kan komen voor reparaties, lijkt me dat toch geen probleem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mufmuf Maar het klopt, in sommige contracten zetten ze dit neer dat de verhuurder ten alle tijden de woning mag betreden voor bv reparatiewerkzaamheden. Ga hier nooit mee akkoord. Want dan teken je voor toestemming. Maar dan nog is dit niet bindend. Als hij binnenkomt en jij zegt: je moet vertrekken: Dan heeft hij te gaan. Ook al staat dit in het contract anders. Bijzondere wetgeving gaat boven algemene wetgeving. En mocht je toch het getekend hebben, dan stuur je hem een brief waarbij je hem de toegang ontzegd. Maarja, of dit de relatie tussen huurder en verhuurder ten goede komt is een tweede ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, goed punt! ;) Ook een leuke om in de gaten te houden bij het zoeken naar een kamer (en dan met name bij het tekenen van het contract). Bedankt voor je verdere uitleg. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ mufmuf: Graag gedaan En wie de anonieme minner deze min even beargumenteren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De plus is van mij in ieder geval. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(en weer eens te snel met op 'plaatsen' drukken...) Ook voor je uitleg in de reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mufmuf: haha, ik ken het! Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een + want je hebt helemaal gelijk. Je hebt er nou eenmaal verhuurders bij die denken dat ze God zijn.
Misschien heeft de verhuurder een vorige keer een totaal uitgewoond huis aangetroffen. Maar een schoon huis eisen kan hij niet, hij kan wel verplichten dat de voortuin niet verwaarloosd wordt, voor zover ik weet dan
anneliez
12 jaar geleden
Tja wat is schoonhouden? Het mag natuurlijk geen hele vieze bende worden en zeker niet zodat anderen er last van kunnen hebben.
En als je er weer uitgaat moet je het wel net zo schoon opleveren als dat je erin kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mits in alle redelijkheid! Het moet niet zo zijn dat er een bende van gemaakt wordt en bij een verhuizing dient het huis schoon opgeleverd te worden.