Soms ruik ik vlagen van brandlucht, hoe kan dat komen?

Soms, zit ik te zitten op me kamer en ineens, ruik ik een hele snelle vage brandlucht.

Geen meldingen, niemand heeft de openhaard (t is zomer!) /bbq (t is nog niet echt de tijd ervoor)/vuurkorf (soms regent t) aangezet en ik zie nergens rook. Maar in de snelheid dat je het ruikt is het ook weer weg. (De lucht duurt meestal amper 1 seconde)

De vraag is dus, wat kan het dan zijn?
En wat kan ik het beste doen?
(Negeren zoals ik elke keer doet, 1 seconde geur kan toch niet veel zijn? of toch de brandweer bellen? of me laten onderzoeken of ik geen schade heb opgelopen voor die 3 keer dat ik in de rook stond?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.7K

Het beste antwoord

Dat kan van alles zijn. Beetje stof op het motortje van je koelkast, een kunststof lampfitting als een lamp lang brandt, beetje stof aan de achterkant van je TV, een te warme processor in je computer, maar ook een brandluchtje van buiten. Misschien staat er in dat geval wel 200 meter verderop een container in de fik, of wordt er ergens een rotje afgeschoten.

Je hebt een over een "vage" brandlucht, en 2 keer zeg je dat het maar 1 seconde duurt. Je moet de brandweer pas bellen als je rook of vuur ziet, of eventueel als je uren in de brandlucht zit. Maar zelfs in dat laatste geval kun je beter eerst even zelf op onderzoek uit gaan. Je laten onderzoeken lijkt me ook echt geen optie. Dat moet je pas doen als je klachten hebt.

De meest waarschijnlijke oorzaak lijkt mij, dat je heel even iets ruikt wat er niet is, of dat er gedurende een fractie van een seconde iets mis is, met de vertaling van je reukvermogen naar je hersenen. Dat laatste hebben we allemaal weleens. Ons reukvermogen is niet zo objectief. Geen enkele reden om je zorgen te maken; dat moet je pas gaan doen, als je echt uren in de brandlucht zit. En zelfs dan hoef je je nog geen zorgen te maken, want bij een echte brandlucht die lang duurt, is de oorzaak meestal snel te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat iemand in de buurt 's avonds laat gezellig bij zijn vuurkorfje zit. De volgende dag ruik je dat dan (de resten, al dan wel of niet na smeulend). Ik ruik het nu ook en het lijkt er op dat, nu het een beetje regent, de natte resten nog wat sterker ruiken. Bij mijn buren branden ze 's avonds laat soms een stukje hout in de tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn eerste gedachte: een vliegje dat of een mot die tegen de lamp vliegt.
De brandweer bellen voor iets dat krap een seconde duurt lijkt me overdreven, die kunnen hier niets mee.
Als je het heel erg vaak ruikt en zeker zou weten dat het binnen is, is het zaak je stopcontacten/verlengsnoeren en dergelijke eens te controleren. Maar als het maar af en toe is, lijkt dat me ook de oorzaak niet.