Hoe krijg je een frituurpan goed schoon?

Hij wordt aan de buitenkant altijd heel erg vettig, en als je hem dan vastpakt voelt dat heel erg smerig. Weet iemand een manier om hem goed te kunnen schoonmaken (optioneel: ook zonder dat je het frietvet moet vervangen).
P.S. een afwastablet werkt hierbij niet, want hij is daarna nog niet helemaal schoon. Het is trouwens een frituurpan van het merk (Wat op het etiketje staat): Tomado Friteuse (op de doos staat Princess) TM - 1289

Toegevoegd na 37 seconden:
Ik heb even een plaatje toegevoegd van hoe het er ongeveer uitziet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (9)

Heb je al geprobeerd de frituur vol te gooien met water, er een half pak soda bij te doen en aan te zetten op 180 graden?

Verder heb je hier misschien wat aan:
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=koken&label=Frituurpan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben benieuwd waarom ik een - heb?
Bij een auto onderdelen handel een spuitbus met remmen reiniger halen. Daarmee inspuiten en schoonmaken. Daarna wel weer goed afspoelen maar werk zeer goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de buitenzijde: Ammoniak oplossing. Helemaal goed in combi met heet water, verhouding 50/50 en met een sponsje het vet verwijderen.
Uiteraard: goed ventileren want het is irriterend voor de luchtwegen en zorg dat er geen ammoniak in het frituurvet komt. Maar dat spreekt voor zich lijkt me.

Toegevoegd na 1 minuut:
aanvulling, ik maak dat soort dingen schoon door er onverdunde ammoniakoplossing op te doen met een spons, en afvegen met een spons in heet water. Daarna herhalen totdat het vet weg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is inderdaad de enige manier, +
m.i. is het best gewoon n afwassopje en n fatsoenlijk schuursponsje. alcohol is n goede oplossing tegen dat plakken en om te voorkomen dat vet/ olie inbrandt kun je je pan t beste inwrijven met... olie! dat maakt t schoonmaken later makkelijker. je kunt natuurlijk ook chemicalien gebruiken maar persoonlijk probeer ik dat in de buurt van voedsel zo veel mogelijk te voorkomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spray het in met Dasty ontvetter van Wibra,even een minuutje laten inwerken en je haalt het er zo vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb precies dezelfde. Je kunt alle onderdelen (behalve het verwarmingselement) in heel heet water leggen, waar wat soda in is opgelost. Daarna met een metaalsponsje schuren. Het draadnet met een borstel goed borstelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon in de afwas machine zetten
En mee laten draaien. En dan een weekje laten drogen. Dan is ie weer als goed als nieuw ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brillo schuursponsje en het vliegt er van af!! Heb zelf zo'n zelfde friteuse en het werkt echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder het verwarmingselement heb ik hem zomaar schoon met een hogedrukspuit.
Voor de rest poetsen met een ontvetter.