Hoe komt het dat de vaatwasser mijn glazen niet meer schoon wast?

De borden etc. en schalen worden wel schoon, plastic bekers ook, maar glazen worden vies, net alsof er iets aanplakt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoel geen glascorrosie, het is echt vuil wat er op zit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
58.2K

Het beste antwoord

Volgens mij zijn het zetmeel resten. Voor dat je je vaatwasser aan gaat zetten even je aardappelpan in koud water in laten weken en even met je afwasborstel schoonmaken zodat deze resten eruit zijn. Zetmeel resten kunnen i.c.m. heet water in je glaswerk "inbranden"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bedoel je niet glascorrosie? Net of het matglas wordt? Als dat eenmaal zo is kun je volgens mij de glazen niet meer schoonkrijgen. Om het te voorkomen wil een goed glasspoelmiddel wel helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel vaatwassers zijn na verloop van tijd behoorlijk verkalkt. Daardoor kan de spuitmond vies zijn, maar ook het filter kan wel eens daardoor verstopt raken.

Een goed ontkalinksmiddel is het eerste dat ik eens zou proberen als ik jou was; helpt dat niet dan moet je denk eens even iemand laten langskomen om wat meer de onderdelen te "onderzoeken" waar je zelf niet bij kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook gehad.
Een paar keer de machine gereinigd met speciale reinigers daarvoor en het hielp niet.

Extra zout toegevoegd, hielp ook niet

Sommige dingen gaan niet samen.
Het bleken bistro-mesjes te zijn.
Deze gingen niet samen met het andere bestek.
Ook houten lepels kan je beter niet in de vaatwasser doen. Probeer dus een beetje uit om afwijkende dingen eruit te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het filter en/of de sproeiarmen kunnen vol vuil zijn. Zeker als je altijd alles zo (zonder het grove vuil af te spoelen) in de vaatwasser zet. Als onder wel schoon wordt, maar boven niet, kan de bovenste sproeiarm geblokkerd of vervuild zijn met etensresten of kalk. Even losmaken en reinigen. Kijk gelijk even of de sproeiarm niet door een lepel oid geblokeerd wordt.

Wellicht is het glansmiddel (voor het glaswerk) op? Soms is ook de overstap naar een ander middel (3 in 1 tabs ipv los zout, glasmiddel en zeep) het probleem (als ik 3 in 1 tabs gebruik krijg ik strepen op mijn glaswerk, met gewoon poeder of 2 in 1 tabs niet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak heeft dit te maken met vervuiling van de machine,afhankelijk van het gebruik ,toch regelmatig een machinereiniger/ontkalkprogramma draaien is verstandig.
Op huishoudplaza.nl wordt geadviseerd glazen in een speciaal programma te draaien ,niet warmer dan 60 gradenC en een mild vaatwasmiddel te gebruiken.
Ook kan de hardheid van het water een rol spelen.
Mogelijk zijn de glazen al enigzins stroef door glascorrosie waardoor het vuil makkelijker blijft zitten.
Verder kan bij het inruimen het glaswerk op een dusdanige plaats staan dat overig vuil makkelijk blijft hangen.
Daarnaast kunnen er storingen in de machine zijn waardoor deze niet goed resultaat oplevert.Neem dan contact op met de leverancier/reparateur.
Op de website van een bekende vaatwasmiddelenfabrikant vind je nog allerlei tips die je kunt uittesten om verbetering te krijgen.succes!

al@din HJ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat er met jouw vaatwasser precies mis is, valt voor ons natuurlijk moeilijk te beoordelen. Een paar tips heb ik echter wel.
Ik weet niet of je poeder gebruikt met een glansspoelmiddel of een all-in-1 tablet. In het laatste geval zou je over kunnen gaan naar poeder met een glansspoelmiddel. Dit schijnt voor glazen het beste resultaat te geven.
Verder kun je kijken of de gaatjes van je sproeier van de vaatwasser niet verstopt zijn.
Ook kun je de vaatwasser een schoonmaakbeurt geven met speciale vaatwasserreiniger of soda.
Ook kun je de link raadplegen om te kijken of er voor jou bruikbare tips bij zitten.

Als dit allemaal niet werkt, zou ik de leverancier raadplegen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het al gelezen maar je moet volgens mij ook even de spuitmonden schoonmaken