Wat is het nut van een bacterievrije wc-pot?

Bij die ene reclame zeggen ze dat bleek de kalk alleen witter maakt en geen bacteriën doodt. Wat maakt dat nou uit, je doet niks met de binnenkant van de toiletpot dus waarom zouden daar geen bacteriën mogen zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De reclame gaat uit van angst van de mensen voor allerlei ziekteverwekkers zoals bacterieen.
En hoe schoon je hem ook maakt, na 1 keer gebruik heb je het eerste vuil weer binnen (de wc)
anneliez
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij inderdaad nutteloos.

Je hebt bleekmiddel wel nodig om de WC-bril, de knop van de spoeling, het lichtknopje en de deurkruk te ontsmetten.

Voor de binnenkant van de pot maakt een goede ontkalker natuurlijk wel dat het er net en proper uitziet: daar is dan ook een ontkalker beter dan bleek te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan is gewone schoonmaakazijn ook nog eens veel goedkoper dan een ontkalker. En werkt net zo goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal geen bleek nodig, ontsmetten kan je deze dingen helemaal niet én het hoeft helemaal niet.
Voor ontsmetten zal je echt zwaarder geschut nodig hebben, gewoon een doekje met allesreiniger is voldoende. En beter voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het ontsmetten van deurkruk en dergelijke zin heeft daar heb ik eigenlijk zelf ook m'n twijfels over, dat neemt niet weg dat de actieve chloor-ionen in bleekmiddel wel degelijk bacteriedodend werkt.
Omdat bacterieën groeien. In menselijke darmen en ontlasting komt van nature het E.Coli bacterie voor. Doorgaans ongevaarlijk maar er zijn varianten die schadelijk zijn. E.coli groeit in een zuurstofrijke omgeving. Theoretisch kan deze bacterie dusdanig tot op de toiletbril groeien en kan doordringen in het lichaam via de urinebuis.

Denk ook aan besmetting via de handen (bril omhoog of omlaag doen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat: een paar bacteriën niet zo heel veel doen natuurlijk maar, en dat is al genoemd, onder de E-coli bacteriën kunnen een aantal flinke ziekteverwekkers zitten. Dus als je ze nooit verwijderd en het worden er heel veel, kan er het volgende gebeuren ...... en nu ga ik het even onsmakelijk maken.....

Je zegt dat je niks doet met de binnenkant van de wc-pot. Daar ben ik het geheel mee eens, MAAR de praktijk is, dat iemand die staand plast met een flinke straal (ik had gewaarschuwd) toch een wolk(je) aerosolen produceert (dat zijn hele fijne waterdruppeltjes) die zeg maar "opspatten". Die komen dan op je kleding en ook op de bril (al zie je dat niet).

En iemand die zittend iets doet dat met een "plons" onder gaat, spat zijn billen daarmee ook wel eens een beetje onder. als in dat water dan HEEL veel bacterien zitten is de kans gewoon groter dat je er toch iets van binnen krijgt met alle gevolgen.

Een paar bacterien maken je nl eigenlijk nooit ziek, te veel wel.
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo onsmakelijk is dat nog niet...
amigo
12 jaar geleden
gelukkig vind je dat...... ik ken zelf een paar tiepjes die ik dat van die aerosolen NOOIT zou vertellen omdat ik dan ruzie krijg met hun mannen omdat die dan nooit meer "staand" mogen thuis
bleek ,is chloor en chloor is een sterke antioxidant, die wel degelijk bacterien dood.
het maakt namelijk niets uit dat er bacterien in je wc pot zitten tenzij je hem gebruikt om je sla in te wassen ,dan wel natuurlijk