Veel stoffen lossen veel beter op in heet water.
Proefje: Neem eens een koud kopje water en een heet kopje water. Gooi in allebei een suikerklontje. Roeren. En?
AWM
14 jaar geleden
Omdat vet en koolhydraten worden opgelost door de hitte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warmte maakt een stof minder vast.
Daardoor laat het eerder los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe heter het water is, des te beter doet het wasmiddel zijn werk. Het lost beter op en is actiever, waardoor het de wasactive stoffen beter hun werk kunnen doen. Hierdoor wordt de was schoner.

Voor erg vuil wasgoed, zoals schoonmaakdoekjes, ondergoed en beddengoed is heet water beter. Heet water dood bacteriën (micro-organisten), huismijt beter. Ook als er sprake is van luizen (bijvoorbeeld hoofdluis bij kinderen) is het goed om de kleding heter te wassen.

Toegevoegd na 1 uur:
Organisten moet natuurlijk organismen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moleculen gaan sneller bewegen als de temperatuur toeneemt. Zo gaat ijs smelten als het warmer wordt en raken watermoleculen zelfs los (als stoom) van het water.
Zo raakt ook vuil gemakkelijker los van zijn ondergrond als de temperatuur toeneemt; de moleculen in het vuil gaan sneller en komen een beetje losser te zitten en de wrijving van een spons of ander wasgoed in de wasmachine maakt ze dan gemakkelijker los van de ondergrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal, maar niet altijd! probeer het maar eens met kauwgom... :)

want soms kun je bijvoorbeeld vlekken in kleding beter uit je kleding krijgen met koud water. (www.omaweetraad.nl)

over het algemeen word alles schoner met heet water, maar dat ligt maar net aan wat je schoon wil maken. vet los aleen maar op met heet water, maar als je kleding wast, kun je ook voor koud water kiezen bij een wolprogramma dat zal dus ook gewoon moeten kunnen.