Wasstraat of handwas?

Wat is het beste voor de auto;
Door de wasstraat of met de hand wassen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (7)

als je met een half emmertje water en een spons de auto handwast, dan is de wasstraat veel beter.
Maar als je met zorg, voldoende water e.d. en de goede middelen de auto met de hand wast, dan maak je de auto beter schoon met minder beschadigingen dan de wasstraat.
12 jaar geleden
Met de hand wassen, maar dan wel met twee emmers en een speciale washandschoen. Een emmer met schoon water om de handschoen uit te spoelen en een met sop.

Droog de auto niet met een zeem, maar met een speciale doek, een ´water magnet´ van bijvoorbeeld Meguiar´s.

Daarna de auto eventueel met klei behandelen om de teerspatten, boomhars en ingedroogde insecten te verwijderen, daarna polishen en daarna een goede wax. Kost een paar centen en flink wat arbeid, maar dan is je auto als nieuw.
12 jaar geleden
Wasstraten met borstels zijn slecht voor de lak, dus het beste kan je de auto met de hand wassen. Eerst met water zand e.d. afspoelen, dan met een zachte spons inzepen en afspoelen.

Dan eventueel oxidatie en microvervuiling met een micorcleaner en vezeldoek verwijderen.

Tot slot in de was zetten en polijsten.

Uitgebreid stappenplan in de bronlink.

Tips:

Gebruik goede sponzen, die je niet ook voor andere klusjes gebruikt. Spoel de spons uit in een andere emmer met alleen water, zodat de emmer met shampoo niet vervuilt.

Zorg dat de auto met shampoo niet opdroogt. Spoel de shampoo goed af en laat de auto niet vanzelf opdrogen. Gebruik een goede kwaliteit microvezeldoek. Droog ook de randjes die je niet meteen ziet: onder de portieren en motorkap.

Gebruik een clay cleaner als je in oneffenheden wil reinigen.

Verwijder chemische vervuiling met een paint cleaner.

Polijsten haalt een klein laagje lak weg, dat doe je alleen bij kleine beschadigingen.

Verzegel de laklaag met een dun waslaagje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Nooit een spons gebruiken om een auto te wassen. En als je polisht na waxt is dat wel een beetje zonde.
Het afvalwater van de wasstraat wordt opgevangen
en verdwijnt niet in het milieu.

De doe het zelf wasstraat geniet de voorkeur boven de automatische.

Op de openbare weg uw auto wassen is slecht voor het milieu indien u chemicalien gebruikt.

In waterwingebieden is het verboden uw auto te wassen op straat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig is een goede wasstraat, dus met lappen ipv borstels, beter en effectiever dan met de hand wassen.
Bovendien is het milieuvriendelijker in een wasstraat.
Bij ons in de stad mag je op straat geen auto meer wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handwassen is beter voor de auto maar de meesten beginnen verkeerd.Die nemen meteen een emmer sop en beginnen dan meteen met wassen.Daardoor komt al het vuil en zand in het waswater wat voor krassen zorgt.De betere manier is om de auto eerst af te spoelen met een tuinslang of HD reiniger.En dan pas met een sopje van een autoshampoo dat zo warm mogelijk is zodat je al de vettigheid ook oplost.Daarna weer goed naspoelen met schoon water zodat de zeepresten weer weg zijn en de auto droogmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1 Zeker weer zo'n "Greenpeace Figuur" of iemand die 'm in de straat niet mag wassen.
ik zie toch wel wat verschillende antwoorden , maar mijn antwoord is toch wel de wasstraat , die borstels hebben meer kracht dan als je het met de hand doet , dan krijg je er niet alles vanaf ,en in de wasstraat wel

Niet vergeten je ramen dicht te doen , ff een advies erbij