mijn moeder hield dit soort bloemen altijd als volgt schoon: sopje van vaatwasmiddel of allesreiniger met een scheutje ammonia ( dit vooral wanneer er ook gerookt wordt), en de bloemen daar op zijn kop in steken, poosje laten staan. Later droogdeppen met een theedoek en bij echt fragiel spul in de badkamer op zijn kop hangen. Bij minder fragiel kun je zo'n bos bloemen rustig af en toe even op en neer halen, daar frist het echt van op. Mijn moeder zocht meestal echt van die bloemen uit die levensecht leken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor de (groot:-)moeders wijsheid.

Andere antwoorden (9)

Er bestaan "spuitbusjes" met samengeperst lucht. Deze worden veel gebruikt op elektronica te ontstoffen, zoals coolers op processoren in een pc.
Lijken me ook geschikt om stof van dit soort bloemen te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan niet precies zien wat je met ingewikkelde kunstbloemen bedoelt. Zit er iets omheen? Ik hield mijn kunstbloemen altijd gewoon onder de douche en schudde ze daarna goed uit en liet ze dan gewoon opdrogen maar als er iets omheen zit weet ik natuurlijk niet of dat kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze afstoffen maar je kunt ze ook afspoelen.
Het makkelijkste is het volgende: dompel ze even onder in een teiltje water met een druppeltje afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een plantenspuit met water en benevelen als het natuurlijke gedroogde materialen zijn.
Kunstbloemen van zijde of plastiek: een lauw sopje met wat afwasmiddel, zachtjes onderdompelen en afspoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast al antwoorden die zijn gegeven:
Voorzichtig met de swiffer of met de stofzuiger op de allerzachtste stand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
•Plastic kunstbloemen kan je gemakkelijk stofvrij maken door ze in een zak met tafelzout te doen. Sluit vervolgens de zak en schud deze enkele minuten. Als laatste het zout van de bloemen schudden
•Zijde kunstbloemen kan je in de wasmachine schoonmaken. Doe ze in een dichtgeknoopte kussensloop. Laat ze tenslotte een kwartier in de droogtrommel draaien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dompel ze onder in een emmer water met de stelen naar mij toe en beweeg ze dan op en neer. Daarna schud ik ze uit en ga er nog even voorzichtig langs met een theedoek waarbij ik dan van onderen naar boven werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stof eraf blazen met bijv. een compressor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik deed ze altijd in een sopje biotex. even laten staan, vervolgens voorzichtig heen en weer doen zodat de bloemen niet loslaten en de randjes niet gaan rafelen.
uitspoelen met schoon water en op de kop hangen om te drogen.

uitschudden is niet aan te raden, dan kan je je rot zoeken naar het plekje waar de overgebleven onderdelen ook al weer hoorden :)