Hoe krijg ik de scherpe vouw uit mijn gordijnen?

Ik heb mijn stoffen gordijnen uitgewassen, daarna niet in de droger. Nu wil ik ze gaan strijken en zit er een hele scherpe, lichtgekleurde vouw in. Kan ik die er nog uit krijgen of zijn de gordijnen verloren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Typ voor de volgende keer. Je gordijnen kun je beter aan de frisse lucht laten drogen.

Het beste antwoord

Iedereen heeft het over strijken, maar omdat je het over een scherpe "lichtgekleurde" vouw hebt, zou het best eens kunnen dat het gordijn daar te strak in de wasmachine heeft gezeten, waardoor plaatselijk, in de vouw, de verf er uitgewassen is.

Zijn de gordijnen in het geheel ook wat lichter geworden dan voorheen?

Het hangt inderdaad van de stof af of en hoe je daar nog wat mee kan.
Enkele ideeen:
Spoelen met veel azijn in het water.
Nog eens wassen en dan vooral zorgen dat er veel ruimte in de wasmachine is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks jouw goede tips waren ze echt niet meer te redden en heb ik nieuwe opgehaald. Van de oude heb ik een hondenkussen overgetrokken, die is nu mooi bijpassend bij onze gang. (Gordijnen hangen voor de voordeur).

Andere antwoorden (4)

Strijkijzer eroverheen halen en even een beetje water op de vouw spuiten,of extra water spuiten als je een stoomstrijkijzer hebt.

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1:Nooit rechtstreeks je strijkijzer op gordijn gebruiken, bevochtig een dunne keukenhanddoek of zakdoek en leg dat op het te strijken weefsel.
2: Het kan ook een zeep rest zijn, dus misschien nog eens spoelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er aan van welk materiaal de gordijnen zijn. Katoenen stof kan prima gestreken worden, maar polyester kan soms wat gevoelig zijn voor de hoge temperaturen van het strijkijzer. Je kan dit eerst testen op een stukje stof in de meest onzichtbare hoek.
Waarschijnlijk is je gordijn grotendeels van een natuurlijke vezel als katoen of zijde, want meestal laat polyester geen scherpe vouw achter.
Zijde kan je beter niet strijken. Je kan ook proberen met lauw water in een plantenspuit de vouw vochtig te maken, wellicht hangt de vouw nog uit.

De vouw komt waarschijnlijk omdat je te hard hebt gecentrifugeerd. Je kan gordijnen het beste zo min mogelijk centrifugeren en liever kletsnat ophangen, desnoods met wat handdoeken eronder en aan de lucht laten drogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog een keer wassen, wel zorgen dat er nauwelijks gecentrifugeerd wordt. Daarna meteen ophangen. (goed nat) Een paar handdoeken eronder en klaar ben je!