Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe krijg je tin schoon

ik heb miniatuurtjes van tin en deze zijn zwart aangeslagen hoe krij ik ze schoon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tin met warm bier schoonmaken en onderhouden, het tin wordt blinkend schoon !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een goed stuk blank tin blijft mooi blank zilverkleurig door het slechts af en toe, b.v. één à tweemaal per jaar, schoon te maken in een warm (niet heet) sopje met een zacht afwasmiddel. Het is wel belangrijk om het stuk na het wassen goed te laten drogen. Gebruik nooit een schuurmiddel.
Indien een blank tinstuk vlekken vertoont die er zo niet meer afgaan kan men ervoor kiezen om het tin te wassen in heet sodawater of om het te poetsen. Dit poetsen kan het beste met gewone koperpoets. Wel goed uitwrijven. Dit uitwrijven gaat wel wat lastiger en kost wat meer energie dan bij koper maar het tin wordt weer volkomen blank. Let er wel op dat eenmaal met koperpoets behandelt tin wat eerder grijs zal worden als gevolg van de ammoniak die in koperpoets zit. Ammoniakhoudende stoffen worden wel gebruikt voor het maken van een kunstmatig patina.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met een zachte doek en groene huishoudzeep.. lukt dat echt niet dan gewoon met tinpoets...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tin wassen in water met groene zeep en goed droog wrijven met een flanellen doek doet wonderen.

Zo maakte ik vroeger in een restaurant eens in de zoveel tijd tin schoon. Een flanellen doek is daarbij wel belangrijk, geen katoen oid gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tin moet je nooit schoonmaken. Is de gruwel van de tin-expert!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding