hoe reinigt men het beste en "rotring"-pen waar sedert dertig jaar niet meer mee getekend werd ?

en in het huis en in 't patroon bevindt zich aangedroogde inkt ?

Toegevoegd na 2 minuten:
moet zijn : "een" "rotring"-pen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Ik zou het eerst eens proberen in een bakje met heet water. De meeste inkt is wateroplosbaar, dus dan zou je al een heel eind kunnen komen. Gewoon de onderdelen een poosje erin laten liggen. Als dat niet werkt, zou ik het bij een kantoorboekhandel/tekenbenodigdhedenwinkel die is gespecialiseerd is in pennen vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leg het in wat water zonder kalk (gedestilleerd of gefilterd regen water) en een beetje soda en rustig enkele dagen laten weken. Eventueel wat opwarmen tot lauwwarm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een kalligrafeerpen die ik maar eens in de zoveel jaar gebruik om uitnodigen te schrijven.

Iedere keer is hij weer helemaal uitgedroogd en dan houd ik hem onder de hete stromende kraan zodat alle inkt oplost en schoonspoelt. Daarna even laten drogen en hij is weer klaar voor gebruik.