Ik vind het weer tijd voor een grote voorjaarsschoonmaak. Maar hoe motiveer je jezelf om het hele weekend tekeer te gaan in huis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

als jee eenmaal begonnen bent ga je vanzelf door;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk dat je straks, als alles weer fris en schoon is, je lekker buiten in het zonnetje kan gaan zitten.

Dan heb je de hele zomer geen zorgen over die zolder die nog opgeruimd moet worden.

Bovendien geeft een voorjaarsschoonmaak ook energie. Als je eenmaal begint dan wil je steeds meer doen en zo heb je in een paar dagen je hele huis schoon en opgeruimd.

Probeer wel iedere keer per 'project' te werken. Ga niet van het een in het ander, want dan krijg je niks af en raak je gedemotiveerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet de bank op zijn kop als je dan nog niet gemotiveerd bent ga je naar een keukenkastje waar je niet gemakkelijk bij kunt; als je alle potjes er uitgehaald hebt veeg je met een natte hand langs het achterste paneel.
Je hand is nu zo goor en zwart dat je gemotiveerd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet!

Waarom zou je?

Geniet nu lekker van het zonnetje.

Als het zondag regent kun je altijd nog besluiten om iets eens goed onderhanden te nemen. Dan pak je iets aan wat in een dag klaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk aan het goede gevoel dat je hebt als alles weer schoon is. Je kan in de zetel ploffen en moe, maar voldaan rondkijken naar alle dingen die stofvrij zijn en blinken. En als je weg bent geweest, kom je binnen in een huis dat fris en proper ruikt.
Nog een motivatie: je kan daarna zonder schuldgevoel heerlijk een hele tijd niets doen :-)
Dus, speel een cd met opwekkende muziek, zet alle deuren en ramen open en laat je stofdoek maar zwaaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eigenlijk pas echt tijd als je er gewoonweg zin in krijgt, geïnspireerd door de eerste zonnestralen en de fluitende vogeltjes. Maar als de zin echt weg blijft moet je maar zin maken. Begin met het openen van alle gordijnen en open daarna alle ramen. Zet een lekker muziekje op, het liefst een beetje up-beat waardoor je niet meer stil kunt zitten. En dan gewoon beginnen. Begin in de woonkamer of keuken, daar heb je direct het meeste plezier van want daar kom je veel. En onthoud dat de lente nog wel even duurt: niet alles hoeft in 1 dag of in 1 weekend. Ik zou gewoon 1 dag flink doorpakken en de volgende dag iets leuks gaan doen, of twee keer een ochtend en 's middags iets leuks gaan doen, daarmee beloon je jezelf. En vergeet niet om frisse bloemen of een plant in huis te halen voor na afloop, dat oogt lekker fris en wederom beloon je jezelf.
Wat je ook nog kunt doen is iemand uitnodigen om je te helpen, het is gezelliger en samen krijg je meer gedaan. De week erop ga je dan helpen bij die persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat je gewoon een plan van aanpak moet maken, even ervoor gaan zitten en per ruimte opruimen en schoonmaken. Als je het zo aanpakt dan blijft het overzichtelijk en schiet je lekker op.

Vergeet niet dat er in de avond ook nog gegeten moet worden, iets makkelijks wat je eerder kunt klaar makenen op kunt warmen is dan wel zo fijn!