Hoeveel energie bespaart een hotfill wasmachine precies?

Na gezocht te hebben op internet, kan ik niet wijs worden hoeveel energie en hoeveel geld een hotfill wasmachine precies bespaart.
Ik ben benieuwd of een hotfill wasmachine echt beter is voor het milieu.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Doordat je het water bij hot-fill niet meer hoeft te verwarmen, kun je tot 80 procent van het elektriciteitsverbruik van de wasmachine (38 euro per jaar) besparen. Overigens kunt je ook een gewone wasmachine veranderen in een hot-fill machine, door er een speciaal voorschakelapparaat bij te installeren.

De aanschafkosten voor een hot-fill wasmachine zijn behoorlijk hoog. Daarom ben je uiteindelijk meestal niet voordeliger uit.

Toegevoegd na 14 minuten:
Overigens is het bijna onmogelijk om uit te rekenen hoeveel je precies met hot-fill kunt besparen. Dat o.a. hangt af van het aantal wasbeurten en van de temperatuursinstelling van je machine. Als je de machine op 30 graden zet, is de besparing natuurlijk veel kleiner dan wanneer je de was op 60 graden draait.
13 jaar geleden
Een hotfill machine wordt, de naam zegt het als, gevuld met warm water.
De eerste vraag gaat dan worden: Waar haal je je warme water dan vandaan en met welke energie bron heb je dat verwarmd.

Heb je een electrische boiler dan zal dat hotfill niets besparen.
Heb je een gas verwarming voor je warme water, dan zal je wel iets aan geld besparen, echter maar weinig aan energie (gas is per kwh voordeliger dan stroom).

Heb je een zonneboiler of een warmwater voorziening die werkt met een warmtepomp dan ga je wel energie besparen. Bij de eerste voornamelijk in het voorjaar t/m de herfst bij zonnig weer en als je zonneboiler groot genoeg is om naast die wasmachine ook nog eens genoeg warm water voor het overig huishoudelijk gebruik te bevatten.
De tweede, de warmtepomp verwarming, gebruikt ca 20% van de energie tov een conventionele boiler maar is ook al een duur apparaat in de aanschaf.

ps. Zonder de volledige technische specificaties kan ik niet berekenen hoeveel energie de wasmachine bespaart.
Vooral noodzakelijk: Hoeveel water per wasbeurt en op welke temperatuur die nodig is.

per liter water per graad temperatuur verwarmen heb je 4,2KJ nodig. Bij wassen zal je gauw water van 40 graad nodig hebben, uitgaande van start temp van 10 graad is dat dus 30 graden opwarmen. Wordt dan per liter 126 KJ. Voor 1KWH kan je ca 28 liter water die 30 graden verwarmen.