Qua hygiëne, wat is beter: schoonmaken met koud water, lauw water of heet water? Met een schoonmaakmiddel dan wel.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als beste antwoord heb ik dat van Starbless gekozen.
Verder iedereen bedankt voor de input!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.5K

Het beste antwoord

Ik zal je in deze een vaktechnisch en eveneens onderbouwd op basis van productkennis...

Reinigingsproducten zijn gemaakt om te gebruiken in combinatie met koud, lauw water. De uitzonderingen hierop zijn de afwas-, en wasmiddelen...

Probeer je eens voor te stellen wat het effect zou zijn als je heet water gebruikt voor de vloer, of wanden? Dit koelt namelijk in een dusdanig tempo af dat het hete water de werking al verloren heeft voordat je het als dusdanig z'n werking heeft gedaan...

Tenzij het geen afwas-, wasmiddelen betreft en het niet als dusdanig op het etiket vermeld staat altijd koud, lauw water gebruiken...

Uiteraard begrijp ik dat koud, lauw water niet altijd even prettig is voor de handen. Maar product technisch gezien heeft het dus totaal geen zin om heet water te gebruiken...

Toegevoegd na 4 minuten:
"antwoord geven" is vergeten achter de eerste zin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nu de vraag..wat is hygiënischer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless - ik vind heet water juist minder prettig voor mijn handen. Hoe heet moet het water zijn om bacterieën te doden? Zo heet kunnen mijn handen toch niet verdragen! Dus lauw of koud water komt mij prima uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@loes: Het antwoord staat er letterlijk: "Tenzij het geen afwas-, wasmiddelen betreft en het niet als dusdanig op het etiket vermeld staat altijd koud, lauw water gebruiken…" @penny: bacteriën worden gedood bij een temperatuur van minimaal 135 graden celcius. En tenzij je uit bent op tweede/derde graads brandwonden kan je huid dit inderdaad niet aan. En boven de 80 graden celcius zullen bacteriën versuft raken en bij voldoende en langdurige blootstelling eveneens dood gaan. Hier komt wel bij dat de meeste bacteriën erg veel kunnen hebben... Dit geld overigens ook voor grofweg de meeste voor de consument verkrijgbare reinigingsmiddelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus, het is hygiënisch tenzij het geen afwas/wasmiddelen betreften het niet als dusdanig op het etiket vermeld staat altijd koud, lauw water gebruiken ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit staat er letterlijk en is precies wat de fabrikanten Johnson & Johnson, Henkel etc. je bij navraag je ook zullen vertellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh. dus dit is niet uit eigen ervaring, maar overgenomen tekst..Oke, bedankt voor je uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat er staat is puur uit eigen ervaring in combinatie met de vele werkbezoeken aan producenten op het gebied van reinigingsmiddelen in de afgelopen 25 jaar. Gelukkig staat onze branche ook niet stil. En het voorbeeld dat ik geef m.b.t. het koude water is afkomstig van een oud-vertegenwoordiger van 'Lever Otares' (Unilever) die dit al 30 jaar terug vertelde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen jammer dat je dan de andere antwoorden een min geeft , met als reactie : Je mist productinformatie.
Maar oke, laten we het hier bij laten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Productinformatie en productkennis zijn 2 totaalverschillende definities...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grootmoeders paardemiddelen zijn dat wat je als antwoord geeft, waarmee je eerder bacteriën verspreid dan desinfeteerd. En waar heb je die werkervaring opgedaan dan? Vast in je eigen huis? Want in iedere branche die ik ken is jouw antwoord arbo technisch al 'uit den boze'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless spreekt als professional, en ik kies dus voor haar antwoord.

Andere antwoorden (5)

Heet water met maar een heel klein beetje schoonmaakmiddel en het liefst op een kussensloop om daarmee te gaan schoonmaken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik hoor net dat lauw water het best is qua hygiëne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Qua hygiëne: heet water doodt meer bacteriën, koud water doodt waarschijnlijk geen bacteriën, lauw water is eerder de ideale temperatuur voor bacteriën om zich te vermeerderen. In het algemeen dan.

Bij schoonmaakmiddelen heb je meer factoren. Ontvetters werken meestal beter naarmate de temperatuur hoger is. En met de vettige laag spoel je ook veel bacteriën weg.

Bevat een schoonmaakmiddel enzymen (voornamelijk wasmiddel), hou dan de temperatuur op de verpakking aan: enzymen werken namelijk beter naarmate de temperatuur hoger is, tót een maximum. Boven dat maximum, dat per enzym verschilt, gaat het enzym stuk en is het totaal onbruikbaar. Zo is het bijvoorbeeld contraproductief om een kookwas te draaien als je een wasmiddel gebruikt dat enzymen bevat die optimaal werken op 30 of 40 graden.

In het algemeen geldt: gaat het om alleen water, dan is hoe heter hoe beter. Gebruik je schoonmaakmiddel, ga dan uit van de gebruiksaanwijzing in verband met ingrediënten die optimaal werken bij een bepaalde temperatuur. Staat er geen temperatuur, dan val je terug op hoe heter, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mist in je antwoord erg veel productkennis...
Schoonmaken op zich is al goed voor de hygiëne.
Lekker met een warm sopje.
Wat ik wel weet is dat bleekwater beter werkt met koud water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mist in je antwoord erg veel productkennis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt ook niet gevraagd naar productkennis. De vraag is wat beter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ps..JE mist... IK mis geen informatie ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij je in je lekkere warme sopje afwasmiddel doet is het 'lekkere warme sopje' dus niet beter...
Als het je om bacterieen en desinfecteren gaat kan je het beste met een stoompparaat aan de gang gaan. Dat is alleen heet water, zonder andere middelen. Ik heb zo'n aparaat en het werkt perfect. Anders koud water met een beetje bleek of een ander sopje met desinfecterende werking. Als het om vetrvrij of vlekvrij maken gaat, dan kan je het best met een zeepproduct en heet water aan de slag gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vetvrij maken met een zeepproduct?
Vlekvrij maken met een zeepproduct?
Wat versta je onder een zeepproduct? Je mist in je antwoord erg veel productkennis. Hierbij komt dat je met stoom niet kan desinfecteren. Dit is een illusie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zeepproduct bedoel ik schoonmaakmiddelen die in een fles of pak zitten, zoals dreft, biotex, cilitbang, enz.
En weet je wel hoe heet stoom is? Dat is kokend heet en bacterieen, stof- en huismijten overleven dat écht niet. Hou je hand er maar eens bij dan voel je vanzelf wel dat dat geen illusie is. :-)
Ik heb niet op de schoonmaak universiteit gezeten, maar heb meer dan voldoende ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoom is om precies te zijn 111 graden celcius. Evengoed blijft het een illusie dat je met stoom kunt desinfecteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless.
Gelezen op: "Reiniging, desinfectie en sterilisatie in de openbare gezondheidszorg" een citaat: "De meest effectieve vorm van desinfectie is blootstelling aan heet water van 60 – 100°C of aan stoom".
Als het je interesseert kan je het hele schoonmaak protocol lezen op: http://www.rivm.nl/cib/binaries/standaardmethode%20Reiniging%20desinfectie%20sterilisatie_tcm92-34629.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gehele schoonmaakprotecol van 2568 A4-tjes... Hiernaast heb ik het over een branche met 25 jaar relevante werkervaring. En met water alleen kun je NIET reinigen, NIET desinfecteren en NIET steriliseren. Het is een EN - EN situatie en geen OF - OF...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
esme, net als ik, werkervaring in de zorg ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@loes: Zelfs van de zorg weet ik dat ze betere richtlijnen hebben dan jij in je antwoord geeft...
dat ligt er maar aan wat je gaat schoonmaken ,het zal ongetwijfeld zo zijn dat heet water meer bacterien dood als koud water maar ik moet err toch niet aan denken om mijn tanden te poetsen met heet water. verder is het natuurlijk zo dat als je de vloer gaat schrobben dat het ook niet zinvol is om dit met koud water te doen omdat je met koud water geen vetten oplost maar heet water word al snel lauw als en lauw water al snel koud als je de vloer moet doen. de waarheid zal dus wel in het midden liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft een antwoord, waarin je jezelf 7 keer tegenspreekt...