Qua hygiëne, wat is beter: schoonmaken met koud water, lauw water of heet water? Met een schoonmaakmiddel dan wel.

Toegevoegd na 2 dagen:
Als beste antwoord heb ik dat van Starbless gekozen.
Verder iedereen bedankt voor de input!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zal je in deze een vaktechnisch en eveneens onderbouwd op basis van productkennis... Reinigingsproducten zijn gemaakt om te gebruiken in combinatie met koud, lauw water. De uitzonderingen hierop zijn de afwas-, en wasmiddelen... Probeer je eens voor te stellen wat het effect zou zijn als je heet water gebruikt voor de vloer, of wanden? Dit koelt namelijk in een dusdanig tempo af dat het hete water de werking al verloren heeft voordat je het als dusdanig z'n werking heeft gedaan... Tenzij het geen afwas-, wasmiddelen betreft en het niet als dusdanig op het etiket vermeld staat altijd koud, lauw water gebruiken... Uiteraard begrijp ik dat koud, lauw water niet altijd even prettig is voor de handen. Maar product technisch gezien heeft het dus totaal geen zin om heet water te gebruiken... Toegevoegd na 4 minuten: "antwoord geven" is vergeten achter de eerste zin...

Heet water met maar een heel klein beetje schoonmaakmiddel en het liefst op een kussensloop om daarmee te gaan schoonmaken. Toegevoegd na 1 minuut: Ik hoor net dat lauw water het best is qua hygiëne.

Qua hygiëne: heet water doodt meer bacteriën, koud water doodt waarschijnlijk geen bacteriën, lauw water is eerder de ideale temperatuur voor bacteriën om zich te vermeerderen. In het algemeen dan. Bij schoonmaakmiddelen heb je meer factoren. Ontvetters werken meestal beter naarmate de temperatuur hoger is. En met de vettige laag spoel je ook veel bacteriën weg. Bevat een schoonmaakmiddel enzymen (voornamelijk wasmiddel), hou dan de temperatuur op de verpakking aan: enzymen werken namelijk beter naarmate de temperatuur hoger is, tót een maximum. Boven dat maximum, dat per enzym verschilt, gaat het enzym stuk en is het totaal onbruikbaar. Zo is het bijvoorbeeld contraproductief om een kookwas te draaien als je een wasmiddel gebruikt dat enzymen bevat die optimaal werken op 30 of 40 graden. In het algemeen geldt: gaat het om alleen water, dan is hoe heter hoe beter. Gebruik je schoonmaakmiddel, ga dan uit van de gebruiksaanwijzing in verband met ingrediënten die optimaal werken bij een bepaalde temperatuur. Staat er geen temperatuur, dan val je terug op hoe heter, hoe beter.

Schoonmaken op zich is al goed voor de hygiëne. Lekker met een warm sopje. Wat ik wel weet is dat bleekwater beter werkt met koud water.

Als het je om bacterieen en desinfecteren gaat kan je het beste met een stoompparaat aan de gang gaan. Dat is alleen heet water, zonder andere middelen. Ik heb zo'n aparaat en het werkt perfect. Anders koud water met een beetje bleek of een ander sopje met desinfecterende werking. Als het om vetrvrij of vlekvrij maken gaat, dan kan je het best met een zeepproduct en heet water aan de slag gaan.

dat ligt er maar aan wat je gaat schoonmaken ,het zal ongetwijfeld zo zijn dat heet water meer bacterien dood als koud water maar ik moet err toch niet aan denken om mijn tanden te poetsen met heet water. verder is het natuurlijk zo dat als je de vloer gaat schrobben dat het ook niet zinvol is om dit met koud water te doen omdat je met koud water geen vetten oplost maar heet water word al snel lauw als en lauw water al snel koud als je de vloer moet doen. de waarheid zal dus wel in het midden liggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100