Is het een sluier van voegsel, een waas?
Of zijn het korreltjes?

Er zijn verschillende technieken voor het verwijderen van cementsluier. Omdat niet alle tegels en voegmiddelen hetzelfde zijn, werken niet alle technieken voor iedereen even goed. Meestal geldt wel dat hoe langer de sluier erop zit, hoe lastiger het is deze te verwijderen.
Wacht er dus niet te lang mee, omdat het probleem anders groter kan worden:

•Water: probeer altijd eerst met kraanwater. Maak een emmer met lauwwarm water en gebruik een schuursponsje om de sluier weg te boenen. Is het voegmiddel vers, kijk dan uit dat u het niet uit de voegen schraapt.
•Azijn: een 50/50 mengsel van water en azijn kan wonderen doen. Azijn is zuur, dus test het eerst op een reservetegel om er zeker van te zijn dat de tegels er tegen bestand zijn.
•Anti-cementsluier: er zijn speciale chemische anti-sluiermiddelen op de markt (denk aan HG limex). Deze kunnen in sommige gevallen direct na het voegen worden gebruikt om een optimaal resultaat te gebruiken.
•Zoutzuur: een verdunde zoutzuuroplossing kan helpen met het oplossen van de overtollige cement. Let op: maakt u de oplossing te sterk, dan kunt u de voegen (en zelfs de tegels!) beschadigen.
•Droog: het is veel en zwaar werk, maar hard boenen met een droge theedoek kan werken.
•Ruitenkrabber: als niets werkt, kunt u proberen een ruitenkrabber te gebruiken. Krab stukje bij beetje de sluier eraf, zonder dat u de tegels beschadigt.

Let op: niet alle tegels kunnen tegen zuur. Met name marmeren vloeren kunnen zwaar beschadigd raken door zure oplossingen! Test dus eerst op een reservetegel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Me verdund zoutzuur als je daar niet aan kunt komen met een v/d de producten van HG verkrijgbaar in de bouwmarkt