Wat voor een schoonmaakmiddelen zijn goed tegen bacteriën?

Moet ik weten voor school.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewoon schoonmaken ! Je kunt alles bacterie vrij maken maar dan bouw je geen weerstrand op !

Het beste antwoord

Schoonmaken kan op 3 manieren:

1 reinigen
2 desinfecteren
3 steriliseren

Reinigen:
Ook wel huishoudelijk schoonmaken genoemd, zal weinig bacterien doden. Ongeacht welk schoonmaakmiddel je gebruikt. Ook chloor en ander zogenaamde bacterie doders, doen niet wat ze beloven, namelijk bacterien doden.

Desinfecteren:
Eerst reinigen dan desinfecteren

Met stoom van 65 tot 100%
Met 70% alcohol
Chloorpreparaat (geen huishoudchloor)

Ook hier zullen niet alle bacterien gedood zijn, maar wel veel.

Steriliseren:
Hierbij worden praktisch alle bacterien gedood of gedeactiveerd.
Dit is een schoonmaak techniek die eigenlijk alleen in ziekenhuizen en soms in de voedselindustrie wordt gebruikt.

Dus middelen die bacterien helemaal te lijf gaan zijn er niet, zijn ook niet nodig, sterker nog het is heel slecht om alle bacterien te doden.

Bacterien gaan zich wapenen tegen agressieve middelenen zullen hier resistent voor worden, dit betekend dat ze een aanval van deze middelen leren overleven. Het gevolg is dat er weer iets nieuws bedacht moet worden om de bacterien te doden.

Voor gewoon schoonmaken , volstaat dus ook ieder schoonmaak middel, hun effect op bacterien is eigenlijk allemaal hetzelfde, namelijk weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg goed beantwoord, hier kan ik wat mee!

Andere antwoorden (6)

Biotex of dettol.. Zijn er vast nog meer..

Toegevoegd na 32 seconden:
In iedergeval een anti-bacterieel middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Glorix wordt daar algemeen voor gebruikt. Maar als je goed schoonmaakt met een gewoon schoonmaakmiddel dood je ook wel een en ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bleekwater/chloor

na 10 minuten in aanraking te zijn geweest zijn alle bacterien gedood. dweilen met een chlooroplossing waarbij de vloer binnen een paar minuten weer droog is, is dus niet vrij van bacterien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen niet doen als er katten in huis zijn :p die vinden dat fijn om op te plassen :$
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha klopt op die manier trek je de bacterien juist indirect aan!!!
maar het ontsmet wel :))
Wij gebruiken voor desinfectie in het
Lab, alcohol 70% of chloor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de persoonlijke hygiëne is Unicura een goede antibacteriële zeep.
Amadea
13 jaar geleden
In de huishouding eigenlijk alleen chloorhoudende schoonmaakmiddelen en steriliseren (5 min kokend heet houden).
Voor ziekenhuizen bestaan agressieve schoonmaakmiddelen als o.a zeep die bacterien bestrijden.
Deze zepen kun je beter niet thuis gebruiken.