Hoe verwijder ik de schimmel(geur) uit kleding die niet hoger dan 40 graden gewassen mag worden?

Ik had laatst mijn kleding na een wasbeurt weer eens te lang in de wasmachine laten liggen. Daardoor kreeg het zo'n schimmilige geur. Meestal verdween dat bij een volgende wasbeurt wel weer. Maar nu is de geur na een nieuwe wasbeurt er nog steeds.

Heeft iemand een goede tip voor kleding die niet hoger dan 40 graden gewassen mag worden? Ik zou het zonde vinden om die kledingstukken weg te gooien namelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.4K

Het beste antwoord

Die schimmelige geur, wat meestal geen schimmel is overigens, maar de muffe lucht in wasgoed dat lang blijft liggen, komt inderdaad door het wassen bij (te) lage temperaturen waardoor niet alle bacteriën doodgaan en niet alle sporen verwijderd worden, die zich in de kast vervolgens bij voldoende luchtvochtigheid verder kunnen uitbreiden, en het kan heel lastig te verwijderen zijn.
Vooral beddengoed dat niet elke week gebruikt wordt heeft nog wel eens de neiging vreselijk muf te gaan ruiken. Incidenteel iets heter wassen (graad of 60, daar kan het best tegen) met een actief wasmiddel (biotex ofzo) wil nog wel eens een beetje helpen, maar als het écht heel lang op de plank ligt, heb je waarschijnlijk gewoon teveel beddengoed of kleding ;-)

Kleding wissel je wat vaker en hangt meestal ook iets vrijer (als je kast niet helemaal is volgestouwd), maar ook daar kan het gebeuren. Sommige stoffen, zoals rayon, lijken er zelfs extra gevoelig voor. Daar wil een nachtje luchten aan een hanger of een textielverfrisser als Febreze nog wel eens wonderen doen. Een nachtje laten weken in de biotex wil ook nog wel eens helpen. Of andere middelen die de bacterieen en schimmelsporen doden, zoals azijn of zout water. Daarna wel weer een keer in de wasmachine om díe lucht er weer uit te krijgen.

Toegevoegd op 21-06-2009 16:58:45
Het zou in heel incidentele gevallen (al jaren op lage temperaturen wassen) ook kunnen dat die bacterie zich in je wasmachine heeft genesteld. In dat geval kan het helpen een keer al je theedoeken ofzo (zijn die meteen mooi schoon) een heel programma met voor- en hoofdwas op de kookwas (90%) te laten draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

in de buitenlucht laten hangen, of even lekker in het regenwater spoelen met groene zeep. succes...enne...wel meteen ophangen als je klaar met bent wassen he??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van Febreze, verwijdert geuren uit stoffen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opnieuw wassen, met een scheutje azijn erbij..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is volgend mij het juiste antwoord, ik had het ook willen geven. (Huishoud)azijn is goed voor heel veen dingen. Soort Haarlemmerolie.
Rieneke1
14 jaar geleden
je was me voor, alleen van dat scheutje zou ik een flinke scheut maken ;) +1
Je moet je wasmachine eens een kookwas laten draaien (zonder was) met of wat soda of schoonmaakazijn. Met vaak op lage temperaturen wassen krijg je 'vetluis'. Geen beestje maar een bacterie. Liefst niet met vloeibaar wasmiddel wassen, en het zeepbakje heel goed reinigen! Je zult het verschil merken!