Waarmee kan ik het beste mijn huishoudbacterien te lijf gaan: groene zeep of chloor!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Africhten met een zweepje...

Het beste antwoord

Met betrekking tot 'groene zeep' kan ik zeggen dat dit absoluut geen reinigende werking heeft. Groene zeep is niets meer dan een basisproduct dat in practisch alle reinigingmiddelen zit om het te laten schuimen. En hier komt bij dat schuim (geen droog schuim) absoluut geen reinigende werking heeft. De consument wilt dit nu eenmaal graag zien, wat vaktechnisch gezien absolute b*llsh*t is m.b.t. het reinigende effect...

Bacteriën kunnen hiernaast alleen maar bestreden worden met één desinfecterend middel. En op basis van mijn eigen vaktechnische kennis kan ik zeggen dat er in de supermarkt van vrijwel alle 'allesreinigers' geld dat deze geen desinfecterende werking hebben. Of je moet willen schoonmaken met water dat tegen het kookpunt aan zit. Maar dan heb je ook geen reinigingsmiddel nodig, want die zijn juist ontwikkeld om het beste resultaat met koud water te hebben. Afwas-, wasmiddel nemen in deze een andere categorie in, want deze zijn juist ontwikkelt om met warm water het beste effect te hebben...

Chloor, Amonia en amoniak vallen in de categorie chemicaliën. Waarbij het echt noodzakelijk is om de gebruiksaanwijzingen op te volgen.Maar desinfecteren 100%...

De enige producten die voor de consument verkrijgbaar zijn en die redelijk dicht in de buurt komen van de desinfectie is de 'Ajax Professional' van Johnson & Johnson en de producten van 'Ecolab' van Henkel. Naast de producten van deze twee wereldwijd dominerende fabrikanten is er voor de consument werkelijk niets te krijgen dat voldoet aan de kwalificatie 'desinfecteren'. Deze fabrikanten maken echter wel producten die aan de hoogste milieu eisen voldoen. En dan heb ik het niet over de laatste, maar die milieu eisen van 2018...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Groene zeep, in mijn optiek hoe zachter middel dat je gebruikt hoe beter het is...

Op die plekken waar het gewenst is dat het goed schoon is zou ik chloor gebruiken, dus op de snijtafel en dergelijke plekken wel chloor...

Een beetje moet het vuil mogen zijn, steriliteit is niet goed... Je afweersysteem moet wat aankunnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die huishoudbacteriën kun je gewoon in leven laten (volgens mij een reclameverzinsel). Om schoon te maken is groene of zachte zeep goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wassen met schoonmaakmiddel en warm water.

Desinfecteren: met bijvoorbeeld dettol, wordt vooral aanbevolen in situaties waarin verhitten of wassen onvoldoende of onpraktisch is. Deze methode van desinfecteren wordt voornamelijk gebruikt bij oppervlakten die niet goed kunnen worden geschrobd of afgespoeld, zoals keukenaanrechten, wc’s en deurklinken. Desinfecteren is ook erg handig in situaties waarin het risico op besmetting extra groot is.

Drogen: bacteriën kunnen niet lang overleven op een schoon, droog oppervlak, want ze houden van een vochtige omgeving. Denk er dus aan dat bacteriën zich gemakkelijk door je huis kunnen verspreiden als vochtige en vieze voorwerpen - zoals schoonmaakdoekjes, handdoeken en dweilen - meer dan eenmaal worden gebruikt. Want bacteriedodend te werk gaan mag dan van groot belang zijn. Het voorkomen dat bacteriën zich eenvoudig kunnen verspreiden, is minstens net zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn er andere middelen die daar tussenin zitten. Afhankelijk van wat je schoon wil maken.
De site van AH heeft een par maanden geleden (en waarschijnlijk regelmatig) allerlei tips en er is een mogelijkheid om gerichte vragen te stellen. Je krijgt niet meteen antwoord. Er zitten wel heel nuttige en bruikbare tips bij.

Zelf heb ik afwasmiddel extra hygiëne en soda voor de keuken. Ik kijk in de winkel vaak wat er allemaal staat en lees de gebruiksaanwijzing en de waarschuwingen op de verpakking om te bepalen of ik het kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon met een desinfectiemiddel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schoon huis is goed, maar een steriel huis niet. Ten eerste is een steriel huis slecht voor je weerstand, ten tweede is het een onhaalbaar iets om je huis steriel te krijgen en te houden.
Zelfs als je het toilet met bleek en dettol te lijf zou gaan, zitten er na een uur al weer bacteriën op.
Wat je het beste kan doen, is schoonmaken met gezond verstand: iedere dag een schoon vaatdoekje, om de dag schone theedoeken, w.c. schoonmaken met handschoenen aan en daar aparte doekjes en borstels voor gebruiken.
Eten moet schoon zijn, dus schoon gereedschap bij het koken (snijplank!) en je pannen en borden goed afwassen met heet water.
Maar je hoeft niet iedere dag je vloeren te dweilen met chlooor, of honderd keer per dag je handen te wassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met groene zeep, of allesreiniger, of afwasmiddel.
Die normale bacteriën moet je gewoon een beetje binnen de perken houden en zorgen voor een zo weinig mogelijk vruchtbaar oppervlak, dus schoon (zonder voedselresten) en droog. Dat kan met elke zachte zeep, en er is geen enkele reden om je huis of keuken helemaal steriel te willen hebben, tenzij je lijdt aan een ernstige ziekte waarbij ieder contact met bacteriën van elke aard levensgevaarlijk is.

Chloor, ammoniak en dergelijke zijn zeer sterke en giftige chemicaliën die dan wel alle bacteriën doden (en op den duur zelf alles wat leeft), dus die moet je echt zo spaarzaam en zuinig mogelijk gebruiken, eigenlijk alleen als het echt nodig is. Zware vervuiling. Azijn is iets vriendelijker en kun je vaker inzetten om bijvoorbeeld kalk te verwijderen waarin bacteriën zich kunnen vasthechten.

Dus lekker vanaf blijven, zorgen dat ze niet je hele keuken gaan overwoekeren, en de oppervlakken normaal schoon houden. Is hooguit goed voor je weerstand. Ontsmetten hoeft alleen in bijzondere omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met SanaSept desinfecterende sprayreiniger, is te gebruiken overal waar bacteriën kunnen voorkomen zoals de koelkast, magnetron, gootsteen, aanrecht, snijplank, keukentegels, bad, douche, en toilet.
Sanasept bevat een stof die 99,9% van de bacteriën doodt,en is ongeparfumeerd en kleurloos . Het laat namelijk geen geur of smaak achter en reinigt ook nog eens streeploos. Deze stof is voor dit doel goedgekeurd door de Nederlandse overheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon met bleekmiddel in een emmer water.