Mag je een houten vloer (eiken) met een stoomreiniger schoonmaken?

Toegevoegd na 35 seconden:
De vloer is niet gelakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.2K

Antwoorden (4)

Een ongelakte vloer nooit met stoom reinigen, tenzij je het daarna volledig weer in de was of olie gaat zetten.

Je haalt met de stoom ook de vette beschermlaag weg en op die manier trekt vocht in je vloer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zou ik dat niet doen. Zeker niet als het hout onbehandeld is. Kaal hout moet je zeker niet met water/stoom gaan schoonmaken.
Indien het reeds goed in de was of olie zit zou je het kunnen doen maar liever niet. Vloeren die reeds in de was of olie zitten mag je ook dweilen, dus stomen moet in principe wel kunnen. Maar indien er op sommige plekken wat weinig olie/was zit dan komt de stoom er misschien doorheen omdat het zo heet is en dan kan je watervlekken krijgen.
Persoonlijk zou ik het risico niet willen lopen.

En om watervlekken weg te krijgen zul je vreselijk goed moeten schuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee zeker niet doen.
Als er ergens ook bij een gelakte vloer ruimte zit dan loop jet risico op donkere vlekken die je niet meer wegkrijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is helemaal geen probleem als je hem daarna weer goed laat opdrogen.
Dus na het reinigen ramen en deuren tegen elkaar open en geen vloerkleed neerleggen voor je vloer geheel droog is.