Schoonmaaktip(s) voor laminaat gevraagd!

Omdat wij nogal wat dieren in huis hebben, liggen er zelfs na het stofzuigen, aanvegen én dweilen vaak nog haren. Wie weet hoe ik mijn laminaat écht goed schoon kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Met een kat en drie cavia's, en laminaat op de vloer, ken ik het probleem. Het punt is natuurlkijk dat de beestjes niet zomaar even een weekje ophouden met verharen en houtvezel rondstuiven alleen omdat jij net gedweild hebt. De eerste troep ligt dus alweer aan de ene kant van dfe kamer terwijl jij nog bezig bent de andere kant van de kamer te dweilen. Welk schoonmaakmiddel je daar dan ook voor gebruikt.

Mijn oplossing is om iedere dag een beetje te doen, en te leren accepteren dat ik nooit een modelwoning krijg.

Het eerste doe ik door wat dingen in huis te hebben die het schoonmaakleven gemakkelijker maken. Naast de caviakooi staan veger en blik met een steel, zodat ik zonder op mijn knieën te gaan zitten de troep rond de kooi op kan vegen. Kost me drie seconden, dus is het geen moeite om dat een paar keer per dag te doen als ik er langs loop. De woonkamer veeg ik dagelijks, de ene keer met bezem en de andere keer met swiffer. Ik heb altijd vochtige schoonmaakdoekjes in huis waarmee ik tafels en andere oppervlaktes met minimale moeite stofvrij heb. En vochtige doekjes voor de swiffer om snel de vloer een minibeurt te geven zonder in de weer te hoeven met emmer en sop. De bankjes (al snel bron van stof) hebben afneembare hoezen, waar ik er twee extra van heb, zodat ik altijd een hoes in de was kan doen.

Het tweede doe ik door te beseffen dat er in mijn huis geleefd wordt. Dieren (mensen trouwens ook) verharen. Er komen huidschilfers vrij. Cavia's heb ik ook niet vanwege hun steriele reputatie. Als je alles perfect schoon wil houden, moet je je dieren wegdoen en zelf stoppen met leven. Je meubels inpakken in plastic. Of drie keer per dag onder de douche je huidschilfers eraf boenen en de rest van de dag een haarnetje dragen.
Of je kunt gewoon genieten van je levendige huishouden en een beetje troep accepteren als de prijs die je daarvoor betaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Deze site is erg handig:

http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=diverse&label=Laminaat

Toegevoegd op 06-06-2009 15:32:50
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=diverse&label=Laminaatvloer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haren en klein stof krijg ik goed weg met mijn stofzuigrobot van iRobot.

Ik heb een heel oud model, ooit voor een paar tientjes tweedehands gekocht via eBay. Werkt super.

Kost wel veel tijd, zo'n robot. Je zet hem aan en hij doet zijn werk - maar het is zo leuk om toe te kijken hoe hij steeds andere, onvoorspelbare routes door je huis rijdt, en hoe hij obstakels ontwijkt, dat je gewoon moet blijven kijken.

Huisdieren, plinten en stoelpoten zijn veilig voor dit ding. Snoeren zijn bij mijn versie wel een probleem, daar raakt hij in verstrikt (waarna hij zichzelf uitschakelt en een klaaglijke toon laat horen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik professioneel spul, Skylt conditioner van Rigostep. "spray & wipe".

Werkt prima!

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Je moet het verdunnen (20ml met 480ml water) waardoor je er heel lang van een litertje doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet wat je wil horen... Wen er aan!
Ik heb zelf twee katten en weet dat je, ook al zuig en veeg en dweil je elke dag, de haren nooit allemaal te pakken krijgt! Bovendien nemen ze, zolang ze binnen komen, ook iedere keer nieuwe haren en zand mee! Dus ik denk dat het een kwestie is van goed bijhouden, en de kleinste details over het hoofd zien!
Wat ik overigens wel goed vind werken in een wis-systeem (swiffer oid) met "plakkende" doekjes, dan neem je wel erg veel haren mee! Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige echt afdoende oplossing is je dieren scheren, maar ik betwijfel of dat praktisch is. Je zult er gewoon mee leren leven, denk ik. Het verharen gaat de hele dag door, en zelf neem je ook vanalles mee en verspreid je het overal.
Lederen bekleding op de bank kan iets helpen, en de vloer wissen met doekjes waar de haren een beetje aan blijven kleven, maar helemaal er vanaf kom je nooit.
Zelfs nadat er al een tijd geen dier meer in huis is duurt het een tijdje voor echt alle haren weg zijn, zeker een paar weken tot maanden.