Oud bloed vlek in crèmekleurige gordijn. Hoe krijg ik het eruit zonder het naar de stomerij te sturen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/goede-manier-oude-bloedvlek-kleding.22987

Het beste antwoord

Naast het in melk deppen kan je ook soda gebruiken. het deel van het gordijn voorzichtig met soda behandelen (5 eetlepels op 1 liter).

Toegevoegd na 4 minuten:
Op de site Oma Weet raad staan diverse tips. De eerste twee zijn denk ik wel mogelijk om te proberen met gordijnen.

"Bloedvlekken verwijder je het allerbeste met melk. Tijdens de bevalling van mijn vriendin had de kraamhulp behoorlijk wat bloed over ons tapijt gelekt. Door er melk overheen te gieten en vervolgens weg te wrijven met een droge doek verdween al het bloed. Zelfs de kraamhulp, die al meer dan 30 jaar ervaring had, was verbaasd over het resultaat. "

"Leg een schone doek onder de stof waar bloed op is gekomen. Neem een ijsklontje en wrijf er heel snel mee op en neer over de bloedvlek. Even volhouden en de vlek gaat helemaal weg."

"Bloedvlekken op kleding gaan goed weg met spuug/speeksel! Even wat spuug in de mond verzamelen, spuug op de vlek, even in laten trekken, daarna wassen in de wasmachine zoals gebruikelijk."

"Om nieuwe en oude bloedvlekken in een handomdraai te verwijderen: Doe wat waterstofperoxide op de vlek en dep het op met een (badstof-)doek. Herhaal deze handeling totdat de vlek is verdwenen. Probeer bij twijfels op de reactie van het materiaal op de waterstofperoxide dit eerst uit op een onopvallende plek. Waterstofperoxide is gewoon verkrijgbaar bij de drogist."

"Bloedvlekken kun je verwijderen met zoutwater. Of gewoon wat zout op de vlek en dan met water afspoelen. "

"Verse bloedvlekken in kleding gewoon met koud water goed uitspoelen."

"Leg kleding met bloedvlekken in koud water en laat het een tijdje staan (bloed lost op in koud water) dan in de wasmachine wassen en vlekken zijn weg. "

Toegevoegd na 2 uur:
NB. Bloedvlekken in onderbroeken gaan er ook goed uit met soda, dus waarom niet in gordijnen ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

zelf in de was doen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biotex is de oplossing.
Ben maar even van polyester uitgegaan.
Surf even op de site van Biotex.

Dep de vlek met Biotex Oxi Effect, Biotex Handwas & Inweek (Biotex Groen) of Biotex Voorwas (Biotex Blauw) en laat dit even inwerken. Pas op met gekleurd textiel, dit is niet altijd kleurvast en kan verbleken. Probeer daarom Biotex Oxi Effect altijd eerst uit op een onzichtbaar hoekje. Spoel het artikel grondig uit met koud water, alvorens het mee te draaien met de rest van de was. Geen Biotex Oxi Effect bij de hand? Gebruik soda of gewoon zout en week het artikel in een emmer koud water. Uitspoelen met lauw water en vervolgens weer koud water voordat het weer meedraait met de overige was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal moeilijk gaan omdat de vlek al oud is...je zou het kunnen proberen met een vlekkenreiniger, kan niet zo snel op de naam komen, vraag het bij een goeie drogist....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste gaat dit er uit met ontkleurder,een paar jaar geleden het heten dit wolwit.De kleur van de gordijnen tast dit niet aan ,alleen de vlek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met vloeibare stikstof bevriezen, kan je het er zo afkrabben.