Is het nodig om mijn vaatwasser te ontkalken?

Ik heb laatst een pakje ontkalker gezien in de supermarkt, waarmee je de vaatwasser kunt ontkalken. Is dat nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Als je veel kalk in je drinkwater hebt kun je het doen.Maar ik zou dan gewoon soda of azijn nemen en je vaatwasser een keer op het heetste programma {leeg} laten wassen.
Aparte ontkalker is vaak duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet in een hard water gebied woont niet, zie je veel kalk, dan kan het nodig zijn, een flinke scheut schoonmaakazijn werkt ook, en is veel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig niet meer nodig.
De hardheid van het water in nederland verschilt wel maar wat er tegenwoordig in de vaatwastabletten zit is ruim voldoende om je vaatwasser van kalk te reinigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn vaatwasser nu 10 jaar en ik heb 'm nog nooit ontkalkt.
Nooit ergens last van gehad.
Het schijnt eraan te liggen of je in een gebied woont met 'hard' water, maar ik denk persoonlijk dat het echt niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat niet meer nodig, daarvoor gebruikte vaatwasser het vaatwasserzout. Hoe harder het water is hoe meer zout je eens moet toevoegen (of instellen in de vaatwasser dat er meer zout wordt gebruikt).
Ook kan je zogenaamde all-in-one tabletten gebruiken, hier zit ook al zout toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door veelvuldig gebruik van deze elektrische huishoudelijke apparaten - die met water in contact komen - ontstaat er kalk. Hoewel kalk niet slecht voor de gezondheid is, verkort het wel de levensduur van de warmwaterapparaten. Daarom is het noodzakelijk om eens in de zoveel tijd deze apparaten te ontkalken.