Hoe krijg ik vergeeld wit wasgoed weer wit? Heb het met Dato gewassen maar dat hielp niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.2K

Het beste antwoord

Een aantal ouderwetse huishoudelijke tips om de was weer wit te krijgen:

Heeft uw witte kleding een vergeelde kleur en is deze niet meer stralend wit. Was je witte kleding met sap van een verse citroen in de wasmachine. Hiermee wordt het weer zo wit als het maar kan. Gebruik geen chloor om het wit te laten worden want dan wordt het alsnog geel en het tast de stof aan. (uit Oma weet raad, zie link)

Een zakje bakpoeder bij het waspoeder doen en je vergeelde was wordt weer worden spierwit.

De was voor het wassen, laten weken in huishoudsoda.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dagje in de chloor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chloor maakt wit, maar het tast ook veel vezels aan. Beter niet dus.
Een steradent tablet (voor kunstgebitten) bij je wasgoed doen. Dan wordt het weer wit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reckitt Blauw.
Een oud middel verkrijgbaar bij de drogist en vraag anders of ze het voor je bestellen.
Een blauwe poeder die je bij je was doet help echt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt 't dan niet blauw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is voor de witte was
Vraag het aan pers van rond de 70
Mijn Moeder gebruikte het mijn Oma
Indien mogelijk buiten ophangen in de zon.
Ik had er vorige week ook een paar vergeelde vlekken inzitten die er na het wassen niet uitwaren.
Na een dag in de zon gehangen te hebben waren de vlekken zo goed als weg.
De zon bleekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm... Is hetgene wat om de vlek zat vergeeld in de zon of is de vlek witter geworden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vlek is lichter geworden. De ochtendjas is nog steeds wit
Ha, die Zondag;

Scheut bleekmiddel bij het wasmiddel wil ook wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger legden ze wit wasgoed nat op het grasveld... op de bleek noemden ze dat...

wat je ook zou kunnen proberen is het in een emmer of teil zetten met van die zuurtstofreineiger... OXI-iets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorwassen met biotex blauw!
En dan, Belangerijk! Niet in de droger maar buiten in de zon laten drogen.
Ook willen sommige wasverzachters witte was wel eens geel kleuren.