Wat geeft meer aanslag in de afvoer van de wasmachine, poeder of vloeibaar?

Vorige week heeft de monteur de afvoerbuis van de wasmachine opengemaakt, en die zat voor 80% dicht. Aangekoekt met vuil.
Nu heb ik die wasmachine al 16 jaar en meestal heb ik poeder gebruikt. Komt die aanslag daardoor? Is vloeibaar wasmiddel beter voor de afvoer?
Oftewel: als ik de leiding weer schoon heb, hoe kan ik dan in de toekomst dit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het veel te maken hebben met de hardheid (het kalkgehalte) van het leidingwater?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen harde aanslag in de pijp, het is meer zachte smurrie.

Het beste antwoord

Toen mijn afvoer eens verstopt zat werd gezegt dat het op zich niets uit maakt poeder of vloeibaar. Al kan het zijn dat als je te koud wast de poeder niet goed oplost (zie je dan meestal ook wel aan je kleding, van die witte vlekjes).

Kreeg ook de tip om de machine zo nu en dan eens leeg te laten draaien op een hoge temperatuur. Om eventuele zeepresten weg te spoelen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik heb ltidj vloeibare wasmiddel omdat mij werd verteld dat dit beter is voor de wasmachine dan poeder en 1 keer in de zoveel tijd kan je het beste 1 malig wasmachine laten draaien zonder was erin of waspoeder of vloeibare wasmiddel mocht er wat zitten wat resten kan dit zonder weer poeder of iets weer een beetje losweken dit kreeg ik toen ook mee als tip
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het nu meer over de afvoerpijp dan over de machine zelf. Of zou dat hetzelfde werken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfde want komt bij afvoerpijp ik zeg al dit werd mij verteld want wat er eerst in wasmachine zit komt ook bij de afvoerpijp natuurlijk hoe meer kalk hoe meer het met de tijd word natuurlijk het gaat erom dat er dan heet water ook bij de afvoer komt zonder dat er vloeibaar of waspoeder in water zit wat weer kan achterblijven zodat het weer gaat verkalkenzover ik eet heb je zelfs een ontkalking ervoor die je in je wasmachine bak moet doen maar de benaming ervan weet ik niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk maar een keer bij google onder vetluis dan wordt het wel duidelijk wat je moet kiezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vetluis?
kijk eens op google bij het onderwerp vetluis dan zal het wel duidelijk worden waar je voor moet kiezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierbij maakt het niet uit of je vloeibaar of poeder wasmiddel gebruikt. Het gaat om de temperatuur waar je op wast.
Draai af en toe een lege machine met ammoniak. Reinigt de machine en ontkalkt! Hoeft dan ook niet perse op een hoge temperatuur.
En vloeibaar wasmiddel geeft inderdaad minder aanslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb van mijn moeder geleerd om bij elke was in het bakje voor de wasverzachter een scheut azijn te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Af en toe wassen op hogere temperatuur (kookwas) doet wonderen voor je wasmachine. Als je last hebt van stank en aanslag kun je ook een kookwas draaien met een kopje soda. Op het forum van Wasmachines.nl zijn ook al soortgelijke vragen gesteld. Misschien heb je daar nog wat aan.