Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zonnepaneel voor raam?

Ik zag ooit op internet dat er zijn "ramen" met zonnecellen erin die kunnen dienen als zonnepanelen die je normaal op het dak legt. Weet iemand of dat echt bestaat en echt werkt ? Ik woon in een huur appartement en heb navraag gedaan over zonnepanelen maar het gaat mijn teveel geld kosten. Het komt namelijk omdat er zijn maandelijkse kosten voor schoonmaak , controle etc van zonnepanelen wat kan oplopen tot honderden euros, en er zijn telkens wetten en kosten die worden gemaakt die je ook weer moet betallen. Dus ik vroeg me af of er is een soort paneel je kan kopen en op het raam bevestigen of iets in die richting. Of andere optie gezien op het dak leggen is geen optie en ik heb geen balkon dus blijven alleen ramen over. Ik heb geprobeerd met uitvouwbare 21 watt panelen om een paar powerbanks op te laden en dat best goed. Maar nu meer opzoek naar iets om grotere powerstations op te laden. Ik snap dat ik geen super kwaliteit kan verwachten maar is wel handig als we straks stroomuitval krijgen en jij bent dan niet afhankelijk van je stopcontact

8 maanden geleden
in: Energie

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Dit is nog niet voor nu,men verwacht wel over enkele jaren:
De efficiëntie van de raamzonnecellen laat helaas op dit moment nog wel wat te wensen over. “Het rendement van dit soort ramen zal rond de één tot twee procent liggen. Het recordrendement voor ‘rode ramen’ is zeven procent. Gewone zonnepanelen hebben een rendement van 15 tot 18%,” aldus Van Sark. Vergeleken met reguliere zonnecellen, presteert de raamzonnecel dus nog wel een stuk minder goed. Op dit moment zijn veel mensen hard aan de slag om de efficiëntie te verbeteren, zodat wellicht over enkele jaren de eerste gebouwen over de technologie zullen beschikken. “In Nederland is een start-up actief, en is een aantal universitaire groepen ermee bezig,” zo geeft Van Sark aan.
(Lees meer...)
8 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Een zonnecel produceert energie door licht op te vangen en om te zetten in elektriciteit.
Een raam laat idealiter juist zo veel mogelijk licht door.
Doorgelaten licht wordt niet opgevangen en kan dus niet in elektriciteit omgezet worden.
Het is dus erg begrijpelijk dat 'zonneramen' (veel) minder efficiënt zijn dan gewone zonnepanelen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing