Wat gebeurt er als er een overschot is in het elektriciteitsnet?

De laatste tijd hoor ik vaak dat er soms momenten op een dag zijn dat er teveel elektriciteit wordt opgewerkt. Teveel opgewekte stroom moet ergens heen, maar als er weinig verbruikers zijn, waar gaat dat overtollige elektriciteit dan naartoe?

een maand geleden
in: Energie
TurfGraver
een maand geleden
Stroom loopt alleen als er verbruikers zijn. Te weinig of geen gebruikers zal er minder of geen stroom lopen.

Antwoorden (1)

Het korte antwoord: dan gaan de generatoren, ihb turbines, langzamer draaien, of worden volledig afgeschakeld, zodat er ook meteen minder electriciteit wordt geproduceerd.
Liad of grid balancing (zie ook engelstalige link) is ern complex dynamisch proces. Balancing werd traditioneel vooral gedaan via gascentrales en waterkracht (die laatste is erg flexibel); kolen en kerncentrales zijn veel minder flexibel. Windmolens zijn flexibel mbt de mogelijkheid om uit te schakelen bij een stroomoverschot, maar kunnen niet zomaar aangezet worden bij stroomtekort en windstilte.
een maand geleden