Kan ik de stroom van mijn zonnepanelen direct gebruiken zonder leverancier?

IK heb 16 zonnepanelen op mijn woning liggen. Als ik nu geen stroom heb of krijg van bv de energieleverancier, door storing of andere calimiteiten, kan ik dan wel gebruik maken van mijn zonnepanelen? Of hoe werkt dit?

5 maanden geleden
in: Energie
ronron1212
5 maanden geleden
De stroom die je panelen opwekken gebruik je direct als je over houdt lever je dat terug aan het net werk om stroom van je panelen niet terug te leveren maar alleen vooreigen gebruik te gebruiken heb je accu's nodig deze zijn nog al duur.
TurfGraver
5 maanden geleden
Tenzij het een offgrid omvormer is zal deze niet werken zonder netspanning.

Antwoorden (2)

Ja, in de meeste gevallen kun je gebruik maken van de elektriciteit die je zonnepanelen opwekken, zelfs als er een storing is in het reguliere elektriciteitsnetwerk. Zonnepanelen wekken gelijkstroom (DC) op, en deze kan worden omgezet in wisselstroom (AC) door middel van een omvormer. Deze omvormer is vaak uitgerust met een functie genaamd "eilandbedrijf" (islanding), waarmee je zonnepanelen energie kunnen blijven leveren aan bepaalde delen van je huis, zelfs als het netwerk is uitgeschakeld.
Als je een energieopslagmogelijkheid hebt is er sprake van een betere continuïteit.
5 maanden geleden
ronron1212
5 maanden geleden
Hoezo bepaalde delen wel???
Nee, in de meeste gevallen kun je geen gebruik maken van de elektriciteit die je zonnepanelen opwekken, als er een storing is in het reguliere elektriciteitsnetwerk. Zonnepanelen wekken gelijkstroom op, en deze wordt omgezet in wisselstroom door middel van een omvormer. Deze omvormer is wettelijk verplicht uitgerust met een functie genaamd "eilandbedrijf" (islanding). Daarmee stoppen je zonnepanelen met het leveren van energie als er geen netspanning is.
Als je een energieopslagmogelijkheid hebt dan zijn er wel mogelijkheden, maar die zijn dermate kostbaar dat het een twijfelachtige investering is op dit moment.
5 maanden geleden