Moet ik overstappen naar een andere energieleverancier?

Ik ben me aan het orienteren op de markt maar ik zie door het bomen het bos niet meer. Er zijn energieleveranciers die onder de budgetplafondprijs leveren. Mijn huidige energieleverancier hanteert voor de maand maart een tarief voor elektra van 0,51 cent en voor gas 2,45. Ben ik een dief van mijn eigen beurs als ik blijf of krijg ik spijt als ik overstap. Ik heb gebeld met mijn eigen energiemaatschappij en die geeft aan dat als ik nu overstap naar de goedkopere energiemaatschappij ik tijdelijk de korting krijg bij die maatschappij als nieuwe klant en dat oude klanten die daar zijn voor een hogere tarief worden berekend en dat daar veel gedoe over is. Mijn verbruik is 4000 kw en 1700 gas per jaar en 3500 kw zonnepanelen teruglevering.

een jaar geleden
in: Energie
2.3K
Antoni
een jaar geleden
@SnakeEye, misschien kan de vergelijkingswebsite Gaslicht.com van ondernemer Ben Woldring je helpen bij het maken van de juiste keuze. Zie https://www.gaslicht.com/. Ik vermoed dat je via die website een persoonlijk advies kan krijgen.
SimonV
een jaar geleden
Het blijft koffiedik kijken. Niemand weet wat de gasprijzen over een paar maanden doen en of jouw leverancier dan toevallig lagere tarieven hanteert dan een leverancier die nu aantrekkelijk lijkt en dan opeens veel duurder is geworden. Zie ook:
https://www.bnr.nl/nieuws/financieel/10463198/prijsvergelijkers-stap-niet-over-naar-andere-energieleverancier Zelf heb ik aan de ANWB gedacht: de afgelopen jaren lag de dynamische prijs 85% van de tijd onder de gemiddelde vaste prijs van de traditionele energiecontracten.
https://www.anwb.nl/huis/energie/anwb-energie/hoe-werkt-het
Maar toch niet gedaan:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/verschil-anwbenergie-en-andere-leveranciers
ronron1212
een jaar geleden
We hebben nu tot 31 12 een energie plafond 1,45 voor kub gas en 0,40 voor stroom dat berekend nu iedere leverancier aan zijn klanten. Als de prijzen onder het plafond zakken worden die ook lager. Vergelijken is nu dus niet echt zinvol
Cryofiel
een jaar geleden
Onzin. Zoals ook vraagsteller al schrijft, zijn er leveranciers die minder rekenen dan het plafondtarief.

Vergelijken is dus zeker zinvol.
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel en welke dan wel geef eens namen
Cryofiel
een jaar geleden
Lees de eerste reactie eens...
ronron1212
een jaar geleden
Cryofiel ja en dan?
Cryofiel
een jaar geleden
Dan kom je op een informatieve site.

Daar kun je de tarieven van heel veel leveranciers zien.

Die kun je dan zelf vergelijken met het plafondtarief.
Cryofiel
een jaar geleden
Of je kijkt wat verder.

Dan kom je bijvoorbeeld op
https://www.gaslicht.com/veelgestelde-vragen/prijsplafond terecht.

Daar zou je eens wat kunnen lezen.
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel juist als je over het prijsplafond komt
Ondanks het prijsplafond loont het om uw energieleverancier te vergelijken. Vooral als u in 2023 meer dan 1200 m³ gas en 2900 kWh stroom verbruikt. Dan betaalt u namelijk de prijs van uw contract. Als deze ver boven het prijsplafond zit van € 1,45 per m³ gas en € 0,40 per kWh stroom, loont het zeker tarieven te vergelijken en over te stappen naar een voordeliger variabel contract. Er zitten namelijk hele grote prijsverschillen tussen de energieleveranciers.
Cryofiel
een jaar geleden
Nu nog even verder lezen...
ronron1212
een jaar geleden
Hoef ik niet heb alles gelezen en is niet interessant
Ik gebruik maar 330 kub gas en 2200 kwh stroom per jaar dus
Cryofiel
een jaar geleden
Je beweerde dat iedere leverancier de plafondtarieven zou rekenen. Dat is onjuist. Lees de site die ik noemde (https://www.gaslicht.com/veelgestelde-vragen/prijsplafond), onder het kopje "Loont het weer om over te stappen?". Daar staat duidelijk dat er leveranciers zijn die MINDER rekenen dan het plafondtarief. Je vroeg ook om welke leverancier het gaat. Ook dat staat op die pagina. Tot slot beweerde je dat vergelijken niet zinvol zou zijn. Op mijn link kun je lezen waarom vergelijken wel degelijk zinnig is.
SimonV
een jaar geleden
In de Monitor Consumentenmarkt Energie kun je voor verschillende gebruiksprofielen (op basis van woningtype en aantal bewoners) nagaan wat de tariefverschillen tussen leveranciers voor nieuwe klanten waren op 1 februari. Hierbij kun je kiezen om wel of geen rekening te houden met het prijsplafond. De energiemonitor geeft inzicht in de verschillen tussen tarieven en laat zien welke leverancier op 1 februari voor een bepaald verbruiksprofiel het laagste tarief had. De tarieven in de monitor worden 1x per maand aangepast, voor het actuele tarief moeten consumenten dus nog steeds op de website van leveranciers kijken of op een prijsvergelijkingssite als de bedrijven daar weer hun tarieven gaan tonen. De ACM zal de komende maanden meer informatie over de energiemarkt aan de monitor toevoegen.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/tarieven-energieleveranciers-dalen-maar-verschillen-flink-aanbod-moeilijk-vindbaar Je kunt hier je profiel invullen:
https://public.tableau.com/app/profile/autoriteit

Geef als eerste antwoord