Mag de prijs van nu doorberekend worden over stroomlevering 2021?

Wij liggen met onze boot in een jachthaven. We hebben daar een stroomaansluiting zonder verbruiksmeter. Het totaal verbruik van de stroom wordt verdeeld over het aantal gebruikers.
Passanten en andere tijdelijke gebruikers betalen een bedrag per dag. Zo wordt wat zij gebruiken ook nog eens door ons meegerekend en betaald. Vorig jaar betaalden wij € 65,- voor 12 maanden maar nu moeten wij over 2021 € 112,- betalen. We hebben vorig jaar wel gezien dat iemand zijn auto regelmatig aan een stroompaaltje heeft staan opladen. Zou dat een reden kunnen zijn van deze verhoging of is er een huidige prijs berekend voor wat vorig jaar geleverd is ? Hebben wij het recht om enige specificatie te krijgen ?
Is het normaal dat er btw over berekend wordt ?

een jaar geleden
in: Energie
1.7K
Inekez1
een jaar geleden
In de tweede helft van 2021 is de prijs per kWh meer dan verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. Eerste helft 2021 ook al flink hoger. De huidige prijzen liggen nog hoger, als ze met de huidige prijs hadden gerekend bij hetzelfde verbruik zou je nu 150 euro betalen in plaats van 65. Vanwege corona zou ik me kunnen voorstellen dat er in 2021 ook meer verbruik was dan in 2020. Je hebt volgens mij recht om een specificatie te vragen, maar ik denk niet dat je daar verder veel mee opschiet. Als de stroomvoorziening duidelijk is bedoeld voor de boten (verlichting, koelkastje etc) dan kun je wel bij de beheerder melden dat het je stoort dat anderen hun auto daar opladen.
SentWierda
een jaar geleden
Vraag een specificatie. De elektriciteitstarieven zijn in 2021 niet noemenswaard veranderd en wellicht zelfs fors gedaald

Antwoorden (2)

In 2021 is de energieprijs enorm gestegen, dus kan het toch wel de juiste prijs zijn. Over 2022 zal weer een nieuwe totaalprijs bepaald worden, en die krijg je dan volgend jaar op je bordje.
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
@jc54. De vraag gaat niet over de energieprijs maar over de prijs van elektriciteit En is de prijs van elektriciteit in 2021 enorm gestegen? Ik heb er niets van gemerkt. Wel merkte ik een enorme daling van het jaarbedrag - bij gelijkblijvende omstandigheden.
Ik veronderstel dat die 'enorme stijging' zich heeft genesteld in het brein van veel mensen, want immers 'alles wordt duurder'. Maar als je de werkelijke prijzen ziet (bekijk de jaarafrekeningen!), dan bestaat die stijging niet.
Ook ik ging uit van een forse stijging, maar zoals wel vaker bij GV: het juiste antwoord is anders dan verwacht.
De prijs van nu mag niet worden doorberekend over stroomlevering in 2021.
De vraag is waardoor die enorme stijging van 65 euro naar 112 euro is ontstaan. Vraag daarom een specificatie aan.
Het lijkt erop dat de enorme stijging van de elektriciteitskosten is ontstaan doordat een auto elektrisch vele keren is opgeladen. Dat tikt aan (= dat loopt hoog op)..
En dan de verrassing. Ik heb mijn eigen elektriciteitsjaarafrekening over de jaren 2019, 2020 en 2021 bekeken en geconstateerd dat bij gelijkblijvende omstandigheden sprake is van een enorme daling van de kosten. (Ik heb geen zonnepanelen of andere elektriciteitbesparende zaken.) In 2019 betaalde ik ruim 750 euro aan elektriciteit, in 2020 ruim 550 euro en in 2021 bijna 450 euro..
een jaar geleden