Verschilt het gasverbruik als je een ligbad snel vol laat lopen met water OF met een klein straaltje?

2 jaar geleden
in: Energie
1.8K
Amadea
2 jaar geleden
Als je zuinig met energie wilt zijn kun je beter gaan douchen en het douchewater in het bad opvangen om dat vervolgens te gebruiken voor schoonmaakwerkzaamheden of om het toilet door te spoelen.

Antwoorden (1)

Ja, dat scheelt in gasverbruik. Als je het met een klein straaltje laat vollopen, duurt het zo lang, dat het alweer afgekoeld is tegen de tijd dat je erin wilt, dus moet je dan nog meer warm water erin laten lopen om het behagelijk te maken. Op zich maakt het niets uit. Het opwarmen van een bepaalde hoeveelheid water kost een hoeveelheid energie, of je dat nu snel of langzaam doet.
2 jaar geleden
gvrox
2 jaar geleden
Het zou ook nog uit kunnen maken hoe efficient de ketel is op vol vermogen vs laag vermogen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
De meeste (zo niet alle ?) ketels zijn minder efficiënt op laag vermogen. Dat versterkt dus het antwoord van @escape.