Heeft het aanschaffen van zonnepanelen nadelige financiele gevolgen omdat je mogelijk als ondernemen gezien gaat worden?

"Als je zonnepanelen op je dak legt, word je in feite een mini-energiebedrijfje en daarmee ‘ondernemer’". Maar ik vroeg mij af of dit voor de toekomst financiele gevolgen kan hebben aangezien je dan als ondernemer wordt gezien door de overheid.

2 jaar geleden
in: Energie
1.8K
ronron1212
2 jaar geleden
Nee je wordt niet gezien as ondernemer.
ronron1212
2 jaar geleden
Wanneer hoeft u zich niet aan te melden?
U hoeft zich niet te melden als btw-ondernemer wanneer uw jaaromzet met uw zonnepanelen maximaal € 1.800 is, de zogenoemde registratiedrempel. Dit is bij de meeste particuliere eigenaren van zonnepanelen het geval. U kunt dan geen btw terugvragen voor investeringen in zonnepanelen. Bovendien hoeft u geen btw-aangifte te doen en geen btw te betalen.
TurfGraver
2 jaar geleden
Als u voor de 1e keer zonnepanelen koopt, vraagt u de btw over de aanschaf en installatie van uw zonnepanelen terug in 3 stappen.....
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-terugvragen-voor-zonnepanelen-ik-ben-particulier
tinus1969
2 jaar geleden
Het is vziw nooit financieel nadelig om als ondernemer gezien te worden. Het is wel meer werk.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Laat je goed informeren.
Mijn nu 3 jaar geleden verhuisde buurman wilde op zijn nieuwbouwhuis veel panelen, nu weet ik werkelijk niet meer hoeveel maar hij vertelde dat ie er minder mocht anders werd ie aan geslagen als ondernemer, dus vraag na......
SnakeEye
2 jaar geleden
Ik heb inderdaad vernomen dat je dan geregistreerd wordt als ondernemer en je in de komende jaren bij veel energie-opwekken je over die winst ook btw moet afdragen en dat dit op de lange termijn als je veel opwekt uiteindelijk een negatief financieel effect zou kunnen hebben.

Antwoorden (1)

Als je als particulier zonnepanelen op je dak legt, blijft de overheid jou als particulier zien en behandelen. Het heeft geen financiele gevolgen (buiten de aanschaf en installatie).
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Als aanvulling, voor de BTW teruggifte wordt er een "truc" uitgehaald. Waar het op neerkomt is dat je als particulier de BTW kan terugvragen, maar dat je na de teruggifte binnen 3 jaar geen bedrijf mag oprichten.
ronron1212
2 jaar geleden
Wanneer hoeft u zich niet aan te melden?
U hoeft zich niet te melden als btw-ondernemer wanneer uw jaaromzet met uw zonnepanelen maximaal € 1.800 is, de zogenoemde registratiedrempel. Dit is bij de meeste particuliere eigenaren van zonnepanelen het geval. U kunt dan geen btw terugvragen voor investeringen in zonnepanelen. Bovendien hoeft u geen btw-aangifte te doen en geen btw te betalen. @Thecis
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Hartelijk dank. Je hoeft inderdaad geen btw aangifte te doen, maar je mag ook geen onderneming starten de komende 3 jaar. Dat is gewoon 1 van de voorwaarden.
Waarom ik dat zo zeker weet? Omdat ik juist zonnepanelen heb laten plaatsen en dit werd heel duidelijk gemeld.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis je mag wel een onderneming starten maar je zonnenpanelen mogen daar geen onderdeel van zijn.