Wat voor manieren zijn er om regenwater op te vangen en te gebruiken voor in huis bij bv. het toilet?

Het gaat om een gewoon normaal rijtjeshuis, tussenwoning. Normaal budget.

2 jaar geleden
in: Energie
1.6K

Antwoorden (1)

De regenton
Naast de regenton kun je ook kiezen voor een regenzuil of wandtank. Deze laatste is eigenlijk een kleinere variant van de regenton die je tegen de zijmuur van je huis kunt bevestigen. Vooral in een kleine tuin is deze mogelijkheid dus zeker een aanrader. Hier is ook een overzicht van bv plastic opties voor regentonnen.

Regenpijp aftappen
Deze mogelijkheid is wat complexer en in eerste instantie een behoorlijke investering, maar hij zal zich uiteindelijk uitbetalen. Bij deze methode is het de bedoeling dat je onder de grond in je tuin een tank installeert en deze aansluit op de regenpijp. De regen die op het dak en in de dakgoot valt wordt zo opgevangen en naar de tank geleid. Het zal echter wel eerst nog een aantal keer gezuiverd worden door speciale filtersystemen die je ook aan zult moeten sluiten.
Natuurlijk zijn er wel een aantal aandachtspunten waar je rekening mee moet houden bij het plaatsen van een ondergrondse tank. Denk bijvoorbeeld aan de locaties waar het water uiteindelijk naartoe gepompt moet worden en de grootte van de tank.
Het regenwater dat in de tank wordt opgeslagen is dus een stuk schoner dan het water dat via de dakgoot binnenkomt, en het kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Je kunt de tank aansluiten op de buitenkraan, de wasmachine of het toilet, zodat je het gemakkelijk kunt hergebruiken.

Er zijn andere manieren om het regenwater af te koppelen van de regenpijp en op de juiste plekken in de tuin laten lopen:
- zinkput
- infiltratiekratten
- drainageslangen