Is het zinvol om je CV 's nachts lager te zetten of niet?

Hoor van sommige mensen dat dit weinig nut heeft omdat het huis in de ochtend dan enorm afgekoeld is. 's Ochtends zou je dus eigenlijk 'inhalen' wat je 's nachts hebt gemist. Is het zinvol om je CV 's nachts lager te zetten, of niet?

2 jaar geleden
in: Energie
3.5K

Antwoorden (1)

Ja, het is wel zinvol.
Veel mensen denken dat wanneer je de verwarming ‘s nachts lager zet, de warmte uit je huis gaat en je dan ‘s ochtends extra veel moet stoken dat het goedkoper zou zijn om 'm gewoon aan te laten staan. Maar is dit wel zo? Dit ligt heel erg aan de isolatie van je woning en het temperatuurverschil tussen binnen en buiten.
Hoe dan ook, gaat warmte altijd uit je huis. Het maakt geen verschil of je nou wel of niet de verwarming ‘s nachts lager zet, als het buiten kouder is, gaat er altijd wat warmte naar buiten. Laat je de verwarming aan staan? Dan is dit zelfs erger! Wanneer het warmer in huis is zal er in verhouding meer warmte verloren gaan dan wanneer het kouder is.

Wel of niet uitzetten?
Het is ook niet altijd slim om de verwarming helemaal uit te zetten. Het duurt namelijk wel weer langer voordat het opgewarmd is en als je een koukleum bent, dan zit je ‘s ochtends lang te te bibberen. Maar ook dit verschilt per huis. Het ene huis warmt namelijk veel sneller op dan het andere door de isolatie en de grootte van het huis. Voor de meeste huizen bespaart het je zeker wel geld en energie als je de verwarming ‘s nachts op zo’n 15 graden Celsius zet. Heb je vloerverwarming? Zet hem dan op ongeveer 17 graden.

Bouwjaar van je huis
Het verschil in isolatie zit hem vaak in hoe oud je huis is. Is je huis gebouwd vóór 1994? Dan heeft je huis waarschijnlijk wat minder goede isolatie. In dat geval kost het veel energie om je huis te verwarmen en is het dus slimmer om de thermostaat ‘s nachts zo’n 5 tot 7 graden omlaag te zetten. Dan moet de verwarming ‘s ochtends misschien wel flink stoken, maar in verhouding kost dat minder energie.
Is je huis gebouwd na 1994? Dan heb je als het goed is wat betere isolatie en kan je de verwarming beter wat constant houden. Het beste bij deze huizen is om de thermostaat 2 tot 4 graden omlaag te zetten en als het vriest 1 tot 2 graden.
.
In het kort
Om je huis op bijvoorbeeld twintig graden te houden, kost een bepaalde hoeveelheid energie. Je verwarming zal regelmatig aanslaan om de gewenste temperatuur vast te houden. Laat je je huis echter afkoelen, dan zal je het huis weer moeten opwarmen tot die twintig graden. De energie die dat kost is gelijk aan de warmte die verloren is gegaan tijdens het afkoelen. Echter een huis gedurende acht uur op die twintig graden houden kost meer energie. Het is immers simpelweg gemiddeld warmer gedurende diezelfde periode. Die warmte wordt door je verwarming geproduceerd.