Hebben zonnepanelen (vaak/altijd/soms/nooit) een richting waarin ze geplaatst moeten worden?

Of heeft het in bepaalde gevallen een voordeel/nadeel als je ze liggend of staand monteert?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Energie
1.6K

Antwoorden (2)

Of ze horizontaal (liggend) of verticaal (staand) gemonteerd worden maakt voor de opbrengst niets uit.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Dat geldt voor ALLE type zonnepanelen in ALLE situaties?
SimonV
2 jaar geleden
Zo simpel is het volgens mij niet. De meeste ideale hellingshoek voor zonnepanelen op een plat dak is 35 graden. Echter bij een dergelijke hellingshoek ontstaat er meer schaduw voor de volgende rij zonnepanelen dan bij een kleinere hellingshoek.
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-plat-dak/
https://degroenebron.nl/blog/wat-is-de-ideale-hellingshoek-bij-ligging-zonnepanelen/
https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/zonnepanelen/ontwerp/zonnepanelen-op-plat-dak/
https://www.essent.nl/kennisbank/zonnepanelen/hoe-werken-zonnepanelen/zonnepanelen-legplan
Dat kan wel degelijk uitmaken. De meeste panelen zijn opgebouwd uit verschillende zones. De opbrengst is afhankelijk van schaduw (of vuil en sneeuwresten) op de panelen. Meestal ontstaat dat aan de (onder-)rand van de panelen. Door de panelen zo te plaatsen dat de schaduw beperkt blijft tot 1 zone van het paneel, presteren de overige zones optimaal. Draai je het paneel een kwartslag en valt de schaduw een klein stukje in alle zones, dan presteren alle zones minder dan optimaal. Per situatie zal dus bekeken moeten worden wat de te verwachten schaduw is door het jaar heen en wat dan in z'n totaliteit de beste opstelling is.

Passen er net een paar extra panelen op het dak door ze toch in de minder-optimale positie te leggen, dan heb je daarmee uiteindelijk wellicht toch een hogere opbrengst.
2 jaar geleden
Utrecht
2 jaar geleden
1 zonnepaneel = 1 zone.
Het is niet zo dat een paneel nog (interne) zones heeft.
Je hebt gedeeltelijk gelijk: als er schaduw op het dak valt, is het verstandig de panelen zo te monteren dat zo min mogelijk (hele) panelen in de schaduw vallen. Dan moet echter niet alle panelen op dezelfde kring aangesloten worden op de omvormer. Dus met twee
kringen (1 kring voor panelen in de volle zon en 1 kring voor de panelen die schaduw kunnen krijgen) óf met optimisers per paneel.
Inekez1
2 jaar geleden
@Utrecht. Kijk even in de link naar de plaatjes in figuur 1.
Een zonnepaneel met zonnecellen bestaat in de meeste gevallen uit 3 diodezones. De diodezones lopen in de lengterichting (zie figuur 1). Zodra één diodezone is afgedekt zullen de overige zones hun werk nog doen.