Trekt een magnetische waterontharder bliksem aan als er onweer is?

Is een magnetische waterontharder gevaarlijk bij onweer? Hij is geplaatst in een meterput bij de voordeur.

2 jaar geleden
in: Energie
1.6K

Antwoorden (2)

Nee, daar is het magnetisch veld veel te zwak voor.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Weer zo'n gefundeerde minner. Wordt altijd gewaardeerd!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Het is een direct antwoord op de vraag én correct. Dus wat mij betreft een plus !
SimonV
2 jaar geleden
Min niet van mij, maar volgens jouw trekken sterke magnetische velden bliksem aan? Ik heb geen bron kunnen vinden die dit bevestigt.
https://www.quora.com/Does-permanent-magnet-attract-more-lightnings-than-metal-only
Thecis
2 jaar geleden
@SimonV
Heel simpel gezegd, een magnetisch veld brengt ook een elektrisch veld mee. Oftewel, een magneet heeft invloed op elektrische stromen. Kijk maar naar deeltjes versnellers. De geladen deeltjes worden afgebogen dmv magnetisme.
Zeer, zeer sterke magneten móeten dus invloed hebben op ook kortdurende elektrische ontladingen zoals bliksems. Gezien de reusachtige elektrische stroom van een bliksem zal de magneet dan dus reusachtig sterk moeten zijn. Ook op quota wordt dat bevestigd, namelijk dat gewone permanente magneten niet sterk genoeg zijn:
https://www.quora.com/Does-permanent-magnet-attract-more-lightnings-than-metal-only Ik weet niet hoe sterk een magneet dan wel zou moeten zijn, maar ik verwacht minstens enkele Tesla's sterk (T is een supergrootheid, oftewel iets met een sterkte van 1 T is al waanzinnig magnetisch).
Thecis
2 jaar geleden
@SimonV
Dezelfde bron dus.
Let op deze passage: But the magnetic fields produced by permanent magnets weaken greatly over small distances, and are not strong enough to affect the ionization paths in air, except at points very close to the magnet. They don't extend far enough with significant strength to change the locations of the ionization paths.
Oftewel, het is een kwestie van magneetsterkte. De grote vraag is of we op aarde permanente magneten hebben die dit wel kunnen. Maar elektromagneten waarschijnlijk wel (alhoewel die natuurlijk ook een groot elektrisch veld genereren en dat is niet helemaal eerlijk in dit geval.
Maar zoals ik al zei, het is een kwestie van sterkte van de magneet. En zeker die dingen voor rond de leiding gaan helemaal niets doen. Niet wat betreft bliksem en niet wat betreft ontharding. Wellicht dat je je sleutels er aan kan "ophangen"....
SimonV
2 jaar geleden
Duidelijk, ik begrijp het! Plus.
Nee, magneten trekken geen bliksem aan. Dat is jammer, want nu kun je het apparaat helemaal nergens voor gebruiken, want water ontharden doet ie ook al niet.
2 jaar geleden
joro
2 jaar geleden
@Escape, ik had er eentje gekocht, maar toen ik hem had geinstalleerd, zag ik pas dat ik een verkeerde bestelling had. Afgesproken, dat ik hem zou retourneren. Ik heb hem een weekje laten zitten, om te kijken, of ik hem toch maar zou houden. Ik ben een week zeer tevreden geweest. Het water was zo zacht, als regenwater uit de regenton. Vandaag echter niet meer. Ik dacht dat hij eraf gevallen was. Biij controle bleek dat de magneten een struk minder kracht hadden dan een week geleden, heel vreemd! Ik heb hem nu retour gestuurd.
Thecis
2 jaar geleden
Zeker een plus waard. Prachtig antwoord!
Bordensteker
2 jaar geleden
Merk op dat @joro hem als de gesmeerde bliksem teruggestuurd heeft ...
Griffin
2 jaar geleden
"Ik heb hem een weekje laten zitten, om te kijken, of ik hem toch maar zou houden. Ik ben een week zeer tevreden geweest. Het water was zo zacht, als regenwater uit de regenton."
Dat is wat lijkt op cognitieve dissonantie. Om jezelf te overtuigen dat magneten helemaal niks doen is om een klinische test uit te voeren met wat lijkt op een lakmoes papiertje die hardheid van water test, je zult dan zien dat je mét magneten en zonder magneten hetzelfde resultaat behaalt.