Welke energiebesparende maatregelen kun je nemen als je mogelijk binnen 5 jaar gaat verhuizen?

We hebben spaargeld over en we zouden graag energiebesparende maatregelen willen nemen. Dit zowel omdat het goed is voor het milieu, als omdat we graag maandelijks minder kosten willen hebben aan onze energie rekening.

Op dit moment zijn er nog geen energiebesparende maatregelen genomen, alleen is er benden dubbelglas (er is veel glas in lood, dat is nog enkel, en de ramen boven ook). Het gaat om een eensgezinswoning van rond 1920 met een piepkleine tuin. Er zijn dus veel mogelijkheden qua energiebesparende maatregelen.

Nu is het probleem alleen dat we niet zeker weten hoe lang we hier blijven wonen. We denken sowieso wel een jaar of 2, maar het zou kunnen dat we daarna een keer gaan verhuizen. Ik denk dat de kans niet heel groot is dat we hier over 10 jaar nog wonen, en gok dat we over een jaar of 3 weg gaan.
Ik heb gekeken naar de terugverdientijd van energiebesparende maatregelen, en zag dat de terugverdientijd van de meeste maatregelen tussen de 7 en de 15 jaar is.
Betekent dat dat het financieel gezien slimmer is om niet in het huis te investeren? Of kun je zeggen dat van bepaalde maatregelen je huis ook zo veel meer waard wordt dat het och de moeite waard is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Energie
1.9K
paulus811
5 jaar geleden
Als je werkelijk op die korte termijn gaat verhuizen, zou ik helemaal niets aan het huis veranderen. Gokken dat je huis meer waard wordt is wellicht zonde van je spaargeld, want je hebt geen idee of de volgende bewoners net zo met het milieu begaan zijn als jij. Gebruik energie en leef bewust, veel meer kun je niet doen. Bewaar het spaargeld om te investeren in het nieuwe huis.

Antwoorden (4)

Je zou de verwarming standaard een graatje lager kunnen zetten.
Kost je niets aan investeringen en levert je meteen geld op.
---
Uit de bron:
Het wordt weer winter. De temperaturen dalen, de verwarming gaat aan en veel mensen hebben de neiging om de verwarming de hele nacht aan te laten. Een dure hobby, want wie de thermostaat op tijd een paar graden lager zet, kan zo’n 100 euro per jaar besparen.

Wie ’s nachts de thermostaat op 15 graden zet, bespaart volgens berekeningen van Milieu Centraal gemiddeld 80 euro per jaar. Wie de thermostaat een uurtje voor het naar bed gaan lager zet, bespaart nog eens 20 euro per jaar.

Jong of oud huis
In woningen die nog geen 20 jaar oud zijn kan de thermostaat 's nachts 2 tot 4 graden omlaag. Gaat het buiten vriezen dan is 1 of 2 graden verlaging een beter idee, want anders duurt het opwarmen te lang. In een woning die ouder is dan 20 jaar is de besparing maximaal als de verwarming ‘s nacht helemaal wordt uitgezet. Tocht is dit niet aan te raden wegens het risico op vochtproblemen en – bij strenge vorst – bevroren leidingen. In praktijk kan de kachel 's nachts het beste 5 tot 7 graden omlaag.
Toegevoegd op 12 december 2018 08:15: bron, tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Jammer... een min zonder onderbouwing...
Geen idee waarom.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
...en niet alleen daarom +
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jij ook een duimpje omhoog van mij!
Als huidige bewoner kun je op deze manier besparen op jouw energienota.
Zonder dat je het geld dat nog over is, investeert. Is gewoon een tip voor iedereen die minder wil betalen.
Radiatorfolie verdient zichzelf snel terug.
Niet duur , makkelijk zelf aan te brengen en zeer effectief.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je energiebesparende maatregelen gaat aanbrengen, moet je inderdaad kijken naar de terugverdientijd. Als je in het huis blijft wonen, kunnen de investeringen inderdaad na 5 jaar al "terugbetaald " zijn.
Maar zodra je energiebesparende maatregelen aanbrengt, stijgt de waarde van jouw huis meteen. Een voorbeeld: aanbrengen zonnepanelen vraagt om een investering van €4,500, maar de waarde van het huis stijgt meteen met €5.000. Dan heb je al €500,- winst en maandelijks ga je zelf ook al minder aan energie betalen.
Stel je verkoopt over 3 jaar het huis.
Het energielabel wordt steeds belangrijker.
Momenteel schijnt 44% van de kopers al een huis te willen met zonnepanelen.
Indien je niks doet aan duurzaamheid, zal het huis waarschijnlijk langer op de markt blijven en minder opleveren.
De waarde van een huis stijgt door extra ruimte. Op de tweede plaats komt toch duurzaamheid.
Met name dubbelglas, isolatie (vooral dak), nieuwe cv ketel en zonnepanelen tikken aan. Deze verdienen zich al terug in de waardevermeerdering van het huis.
Aan jou de keuze. Succes.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Er worden concrete voorstellen gedaan én ze worden onderbouwd. En tóch wéér een min zonder onderbouwing... ???
Geen idee waarom. Maar een plus van mijn kant !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoi, bedankt voor jouw plus, Ozewiezewozewie...
Ik probeer mensen gewoon te helpen. Als iemand dan een min geeft, tja.
Misschien wordt een tekst niet goed gelezen en/of begrepen.
Het is inderdaad een feit, dat als je een huis duurzaam maakt, je betaalt voor investering.
Het is ook een feit dat deze investering voor minimaal 75% meteen wordt terugverdiend op de waardevermeerdering van het huis. Vaak zelfs 100% of meer.
Zelf heb je dan 3 jaar voordeel. En bij eventuele verkoop heeft het huis een hoger energielabel. Verder zal het huis korter op de markt te koop staan, dat financieel ook gunstig is.
'Cosmetische vernieuwingen' hebben alleen met smaak te maken, hebben geen positieve invloed op de waarde en is dus weggegooid geld.
Hopelijk heeft de vraagsteller er iets aan. En dan nog is de keuze aan deze persoon.
amc
5 jaar geleden
+ alleen al voor de vermelding van de waardestijging vanwege het hogere energielabel.
Het vervangen van enkel glas of dubbel glas voor bijvoorbeeld isolatie glas, ga je in 5 jaar tijd niet terugverdienen. In ieder geval niet als je alleen kijkt naar de besparing op stookkosten. Het gaat wel lang mee, minimaal 25 jaar en verhoogt daardoor wel de waarde van je huis. Het kan zeker een goede investering zijn!