Worden alle meterstanden in de straat (elektra) gecontroleerd dmv 1 grote meterstand?

Mijn vraag is als volgt: staat er, bijvoorbeeld, aan het begin van de straat 1 grote elektra meter die bij houd hoeveel elektra er naar alle woningen in deze straat getransporteerd wordt? Zo ja, wordt deze meterstand dan ook gecontroleerd door de som van alle woningen in deze te nemen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meten is weten, dus de netbeheerder zal uit oogpunt van controle, maar ook voor het verdelen van de stroom op diverse plekken in het netwerk meters hebben zitten, maar waar of hoe, dat weet ik niet. Het is wel een zeer goede en mooie vraag.

Antwoorden (2)

Nee, het elektrisch verbruik wordt uitsluitend gemeten in de centrale en bij de afnemers thuis, de netwerkbeheerder heeft geen verzamel-meters in de straat o.i.d.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartelijk dank voor je duidelijk antwoord. Maar hoe kan de netwerkbeheerder er dan achter komen dst er 'voor de meter' stroom is afgetapt?
ronron1212
6 jaar geleden
Hoe bepaald de netwerk beheerder dan de kosten per gemeente? @Buurmannetje
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb in het verleden wel eens iets anders gehoord, niet op straatniveau, maar wel op een hoger niveau.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Hoe bepaald de netwerk beheerder dan de kosten per gemeente?"
Wat bedoel je daar precies mee?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Maar hoe kan de netwerkbeheerder er dan achter komen dat er ‘voor de meter’ stroom is afgetapt?"
Dat is lastig te detecteren, maar omdat het procentueel om een heel laag aantal gaat die een meter by-passen nemen ze dat verlies voor lief, vroeg of laat komt de aap uit de mouw en wordt zo'n hennepkwekerij opgerold.
ronron1212
6 jaar geleden
De stroom wordt door de netbeheerder geleverd aan iedereen die stroom gebruikt maar het gebruik moet worden afgerekend. Dus een gemeente krijgt de rekening voor de stadsverlichting @Buurmannetje
"Men" is sinds 2016 bezig om verdeelstations uit te rusten met digitale meters met "slimme" software die de aanwezigheid van een hennepkwekerij moeten opsporen. Zie onderstaand artikel. Begrijpelijkerwijs maakt men niet bekend hoe dit werkt:-)

Hennepkwekers hebben de gewoonte om stroom af te nemen "voor de meter". Ik neem aan dat de aanwezigheid van bijv. een onwaarschijnlijk hoog stroomverbruik in de nachtelijke uren de alarmbellen doet afgaan. Maar dan zal de politie nog steeds moeten uitzoeken waar de boosdoener zit. Ik denk dat dit te doen is met speciale apparatuur die van buiten warmtestraling kan registreren.

"Netbeheerder gebruikt slimme software tegen hennepkwekerij

Netbeheerder Stedin heeft slimme software ontwikkeld om op afstand hennepkwekerijen in het elektriciteitsnet te vinden, zo heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. Exacte details over de werking van de slimme software kan Stedin naar eigen zeggen niet publiceren.

Wel laat het bedrijf weten dat tienduizenden elektriciteitsstations die stroom over wijken en buurten verdelen de komende jaren allemaal worden voorzien van slimme, digitale energiemeters. Deze slimme meters zijn uitgerust met geavanceerde software. Zodra deze software detecteert dat er in het elektriciteitsnet van de wijk een hennepkwekerij aanwezig is, geeft de meter automatisch een signaal af waarna politie en Stedin een onderzoek instellen.

"We merken dat criminelen steeds innovatiever worden in het verbergen van hennepkwekerijen", zegt Stedin’s hoofd fraudebestrijding Dave de Wit. "Bijvoorbeeld door ventilatie te maskeren is het voor de politie en ons steeds moeilijker illegale praktijken en gevaarlijke situaties op te sporen via bijvoorbeeld een warmtebeeldcamera. We kunnen daarom niet stilzitten. Door nieuwe digitale technieken toe te passen en slim gebruik te maken van ons energienetwerk verwachten we in 2016 nieuwe stappen te maken in de bestrijding van energiefraude."
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze meting word al gedaan door de stroomkabel aan het voorgaande adres door te meten