Kitten: voor of na het verfen?

Als je een aansluiting tussen gipsplaten en dakbalken af wilt kitten, verf je dan eerst en daarna kitten? Of omgekeerd?

Toegevoegd na 8 minuten:
-- graag met een bron danwel reden --

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.9K

Het beste antwoord

Als ik er van uit ga dat je de gipsplaten twee maal schildert met latex of een andere muurverf, kan je het beste eerst éénmaal schilderen (opheffing zuiging), vervolgens kitten (mindere zuiging, betere hechting) en uiteindelijk afschilderen.
Door vast éénmaal te schilderen, zijn vaak ook de te kitten naden beter zichtbaar.
Ik ga er tevens van uit dat de balken al zijn afgewerkt (lijnolie?)
De keuze van de acrylaatkit kan wit, bruin of grijs zijn, afhankelijk van de kleuring van de aangrenzende ondergronden. De witte acrylaatkit werkt wel het meest prettig, want is het minst stug.
Met water / een klamme vinger afstrijken en....voorzichtig met de balken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de ruimtes te groot / kieren te breed zijn, zou ik deze voorbewerken met een gips- / muurvuller en vervolgens de procedure zoals beschreven aanhouden.
Worden de wanden licht van kleur ? Dan heb je toch met witte acrylaatkit de minste dekkingsproblemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je hoor ;-)

Andere antwoorden (5)

eerst kitten
en dan wel overschilderbare kit gebruiken

Toegevoegd na 10 minuten:
de reden is dat je met kitten vaak een beetje knoeit na het weghalen van de overtollige kit
als je dit weg moet krassen beschadig je de verflaag
dus kit je eerst kun je de kitnaad netjes afwerken en die dan netjes schilderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vóór het verven aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst kitten, daarna verven volgens mij als het oppervlakt verder gewoon goed is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vóór het verven.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou na het 'verven' (het is trouwens schilderen, verven doe je met je haar en kleding.) eerst doen.

Maar serieus, ik neem aan dat de dakbalken van hout zijn en je gipsplaten van... papier (en gips)...

latex de gipsplaten terwijl je de balken netjes afplakt met schilderstape.

Zet de balken in de lak (en grondverf) of beter beits (eventueel dekkend)

dan breng je elastische kit aan.

Op die manier als alles uit gaat zetten of vochtig worden, wat het gaat doen word het bij elkaar gehouden door je stripje elastische kit en niet allerlei zooi wat over elkaar word gesmeerd (zoals die beunhazen boven dit bericht je aan raden.)

Toegevoegd na 7 minuten:
* sorry ik bedoelde niet sjaddie als beunhaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké: ik schrok al of.....ik ben een handige beunhaas?