Wat voor redenen zou je kunnen verzinnen om nog schroeven met een groefkop te gebruiken in plaats van kruiskop?

Ik gebruik zelf overal kruiskop schroeven voor, omdat je die makkelijk met de schroefboormachine kan in- en uitdraaien.
Ook met de hand schroeven van een kruiskop gaat makkelijker, je hebt er gewoon meer grip op.
Dus in welke gevallen zou iemand kiezen voor schroeven met een groef?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Soms zijn schroeven aan de buitenkant zichtbaar en dan zijn gleufkopschroeven mooier. Kijk maar in de bouwmarkt: de mooie koperkleurige schroeven zijn meestal gleufkopschroeven.
Maar kruiskopschroeven zijn inderdaad praktischer.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn voorraad is het precies andersom. gleven zijn gegalvaniseerd en kruiskopschroeven zijn koperkleurig.

Andere antwoorden (5)

In die gevallen dat iemand geen kruiskop schroevendraaier bij de hand heeft, of een locatie waar je verwacht dat de schroefkop zou kunnen gaan roesten: Een eenvoudige schroefgleuf kan je uitkrassen. Een kruiskop niet.

'If all the only tool you have is a hammer, you tend to see each problem as a nail'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kruiskop schroeven zijn er niet met een bolle kop en platte onderkant van de kop. Het materiaal moet dus altijd iets indeuken om de trechtervorm van de kruiskop kwijt te kunnen. In bijvoorbeeld metaal wil/kun je dat niet altijd.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed Paulus.
bamibal
13 jaar geleden
Die zijn er wel: parkers
paulus811
13 jaar geleden
Bamibal, je hebt gelijk. Straf me maar af met een min, ik verdien 'm ;-)
bamibal
13 jaar geleden
Ik ben niet zo'n minner... :-)
De enige reden dat er nog schroeven met een gleuf zijn is dat er nog steeds vraag naar is. Ook als je een antiek of oud (Hollands) bouwwerk ofzo hebt is een kruiskop geen optie omdat die vroeger niet bestonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deurbeslag etc zie je nog wel groef-schroeven omdat dit er beter uitziet. Maar voor de rest is dit 'ouderwets'. In het algemeen zijn kruisschroeven praktischer. Nog praktischer zijn torx schroeven (nog sterker) maar dan moet je hier weer de bitjes en schroevendraaiers voor aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste schroeven die worden verkocht zijn de kruiskopschroeven. Maar in zachte materialen als messing en messing vernikkeld kunnen niet in kruiskop worden gemaakt omdat het materiaal te zacht is. Voor deze schroeven is de ouderwetse gleufkop nog steeds het beste, en daarom ook nog leverbaar in gleufkop.

Echter is er wel verschil tussen de ouderwetse houtschroef en de spaanplaatschroef (kruiskopschroef).
Een houtschroef loopt meer conisch waardoor deze de bovenste plaat hout strakker tegen de onderste plaat aanzet.
Dit is bij spaanplaatschroeven niet het geval, maar ook daar is een oplossing voor. In dit geval boren we de eerste plaat voor op de zelfde maat als je schroef (let op alleen de eerste plaat voor boren) nu kan je de houten platen strakker op elkaar krijgen.

Nu lees ik in u verhaal dat u erg tevreden bent over de kruiskop schroeven qua indraaien. Alleen is dit systeem al wat verouderd, tegenwoordig wordt er steeds meer overgegaan op Torx (of assy) schroeven. Omdat een kruiskop schroef en bitje taps lopen moet je altijd kracht blijven zetten. dit in tegenstelling tot torx, dit systeem is stomp en heeft dus geen duwkracht nodig om zich er in of eruit te draaien.

in de link hieronder staat een heel gedeelte over bitjes geschreven, misschien interesant