Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bevestig je een wc-bril?

Ik heb al meerdere keren een wc-bril gemonteerd op een pot, met verschillende systemen. Meestal is het een systeem met vleugelmoer van metaal of plastic.
Ik doe alles voglens de gebruiksaanwijzing, maar toch gaat de wc-bril na een tijdje schuiven, dus van links naar rechts.
Wie heeft de ultieme tip om een wc-bril echt vast op de pot te krijgen, zodat hij niet meer schuift en zodat de pot niet beschadigd?

bamibal
13 jaar geleden
17.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

de WC bril zal altijd op den duur los gaan als u de kunststof moeren gebruikt. Maar er is een reden waarom ze kunststof moeren worden gebruikt. Namenlijk om de porseleinen pot niet te beschadigen of te breken.

Er is eigenlijk maar 1 oplossing hier voor.
Als je eerst een nylon carrosserie ring gebruikt (om de porseleine pot de beschermen) en daar na een RVS (roestvast staal) moer of zelfborgende moer. In de regel worden de bouten met een M6 moer vastgezet.

Nu kunt u lekker lang van uw wc bril genieten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Draai op de (vleugel)moer nog een moer=vast. Ook kan je als extra tussen de pot en de vleugelmoer een rubberen pakkingsring zetten of iets anders dat enigzins veert en stroef is. (bijvoorbeeld een stukje buitenfietsband)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, die tip heb ik, want ik heb me ook al rot-geergerd aan die flutdingen.
Haal de wc bril los. Doe er flink wat constructielijm ( bijvoorbeeld P.U. van Bison) tussen en bevestig het geheel weer. Hij zit nu al jaren muurvast hier. Dat werkt dus echt goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de plastic vleugelmoeren vervangen door roestvrij stalen moeren. Aan de onderkant heb ik extra van die stalen ringetjes met ribbeltjes gedaan (ik weet de naam niet, maar op de ringetjes zitten groefjes voor meer weerstand) en daarover extra dikke rubber ringen en dat aangeschroefd. Maar blijf uitkijken dat je het porcelein niet kapot draait, want dat is het risico als je het te hard aandraait. Bij mij zit 't nu eindelijk moervast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is eigenlijk dat de gaten in de pot te groot zijn. Als u die gaten opvult zou het probleem een stuk minder zijn. Een makkelijk uitvoerbaar middel is All in one van Bison. Verkrijgbaar in een koker ca. 310 ml. Vul daar de gaten mee op en laat het geheel drogen. Met de bouten op de juiste plek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding