Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wie weet alles over tungolie

gebruik van en gemixt met oa lijnolie siccatief en citrusolie

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik weet er niet alles van maar heb er wel ervaring mee.

Tungolie of Chinese houtolie kun (kon iig) je krijgen bij de verfmolen de Kat op de zaanse schans.

Ik heb het altijd op blank staal gesmeerd omdat alleen lijnolie verzeept als het in contact komt met zeewater.
door de toevoeging van Tungolie voorkom je dit.
kijk wel uit dat je het niet te dik opsmeert, het droogt dan erg rimpelig en geelig op.

in tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt heb je hiermee een zeer duurzame en flexibele (semi) blanke lak.

Ik heb altijd eerst enkele lagen ongekookte lijnolie (met een scheutje siccatief) op het kale staal opgebracht en de laatste lagen gekookte lijnolie met Tungolie (en sicatief).

later ben ik overgegaan op de lak van "Le Tonkinois" wat eigenlijk dezelfde eigenschappen heeft als het zelf gemaakte mengsel alleen niet korrelig en geel wordt als je het te dik opbrengt.

waarom voeg je ook citrusolie toe?
voor het luchtje?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
siccatief duidt op een drogende lak op basis van oxidatie, die oxidatie gaan door in de tijd. Moderne lakken gaan steeds vaker af van siccatieven. Tweecomponenten is gewoon superieur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En twee componenten hebben moeite met een basis van olie lakken, dus op schepen van honderd jaar of ouder is het niet te gebruiken.
Komt nog bij dat 2c lakken minder flexibel zijn dan olielakken dus kapotspringen als er met iets hards tegen gestoten wordt (kademuur, ander schip, grijpers en ander gebruik)
Dus iets minder superieur als jij beweert.

Andere antwoorden (1)

dan heb je een luchtdrogend blank lakje denk ik, duurzaamheid zal niet geweldig zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding