Ha, die Funky Groove;

Radiator licht opschuren, schoonmaken, ontvetten en met radiatorlak opnieuw schilderen. Spuiten kan ook, maar dat is een stuk moeilijker als je het nog nooit eerder hebt gedaan.

Toegevoegd na 12 minuten:
Gebruik vooral een redelijk brede, platte kwast die niet haart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gewoon! Maar dan wel met radiator verf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist
Gewoon acrylverf halen bij de bouwmarkt in de kleur die je leuk vind. Als de oude laklaag gewoon nog goed is dan even opschuren en schoonmaken en je kunt er gewoon overeen.

Radiatorverf (alkydverf) kan natuurlijk ook, maar dat gebruik je alleen als de kachel straal wit moet blijven en niet mag vergelen. Maar die kosten vaak meer en je huis kan er de eerste weken naar stinken. Vandaar dus dat als je het doet, doe het dan nu. Nu gebruik je je kachel niet en staat er geen volle zon meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk is dat de radiator goed schoon is. Verder moet hij ook helemaal glad zijn, dus als er oude gebladderde verflagen op zitten, eerst alles verwijderen en opschuren. Desnoods met een afbijtmiddel. Bij een kale radiator eerst een primer aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Radiatorverf is onzin.Dit is alleen maar om verf te verkopen die wat duurder is dan gewone verf.Mensen worden zo op het verkeerde been gezet.
Je kunt gewone verf gebruiken om je radiator te schilderen.
Acrylaatverf zou ik niet doen.Deze verf wordt namelijk ontzettend hard als het heet wordt en gaat scheuren of bladderen.
Geloof mij nou maar,ik ben schilder van beroep en gebruik nooit geen speciale radiatorverf.

De kachel moet je eerst aanzetten tot hij warm is.Daarna zet je hem uit en na een kwartiertje kun je gaan beginnen met schilderen.(nadat je de voorbehandelingen gedaan heb).
Neem een kwast en een schuimrollertje.Zet met de kwast de verf op en rol hem na met het rollertje.Zo krijg je een strakke radiator.
De kachel laat je uit tot de verf droog is.Daarna kun je de kachel aanzetten.
Enja,het gaat even ruiken,maar dat is na een paar dagen weg.
Wat je dan ook kunt doen,is een schaaltje met azijn op de vensterbank zetten.Azijn neutraliseert de verflucht.
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke + , mooi antwoord
En dat van radiatorverf is inderdaad onzin !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erm...wat als het zomer is....en je de radiatoren dus niet "aan" hebt staan... Dan ga ik die verwarming toch niet aangooien? Nog een vraag...zijn die "dampluchten" (van de geverfde radiatoren dus) gevaarlijk voor je gezondheid? Is het dan niet "beter"... Om toch maar watergedragen verf op die radiatoren te smeren? (Of toch maar metaalverven?) Hoe "weet" ik...of de watergedragen verf blijft zitten (want..ik "weet" immers niet..wat voor soort verf er nú op die (ouwe jaren 60-70-80?) radiatoren zit gespoten/gedipt. (Heb wel gezien bij een andere bewoner in de flat, dat ie watergedragen verf op de radiatore had gesmeerd: het bladderde er gewoon vanaf..vreselijk veel werk aan gehad daarna). Ik ben nèt begonnen met één radiator te (grondschildere)schilderen..op alkydbasis (in de entreegang, welke ik amper tot nooit aan heb staan: ik woon in het midden van het flatgebouw..en merk dat ik niet alle ruimten niet persé hoef te "stoken"(zeker niet met milde winters). Net gebeld met de leverancier van die grondverf, en die zei, dat "gewone" alkydverf "best" op een radiator geverfd kan worden, maar dat (door de hars in de verf) de kleur Wit..wel es sne in "witgeel" kan veranderen, wanneer de radiatoren geen straling van uv-daglicht krijgen.. Klopt dat? Wat daartegen te doen dan? Thanx!
zoals mijn voorganger reageert op het feit dat radiator verf onzin is heeft hij gedeeltelijk gelijk.

Radiator verf is er wel degenlijk en heeft ook wel degenlijk zin. Maar eerst moet je weten wat radiatorverf is en waarom het er is.

Van ouds her heeft witte verf geen pigment erin. als je deze verf dan verwarmt dan verkleurde dat op den duur.
Dit is ook de reden waarom radiator verf alleen in WIT (geen WIT tinten).

Andere kleuren verf hebben wel pigment erin (ook de levendwitten tinten). deze kun je zonder zorgen op een radiator schilderen. (LET OP: GEEN KACHEL).

Voor het schilderen van een radiator kun je het beste de radiator eerst uitdoen en wachten tot deze afgekoeld is.
Afhankelijk van de staat van de radiator kun deze opschuren (als de lak er nog goed op zit) of eventueel de roestplekken voor behandelen.
mocht er een roestplek zitten dan eerst een roest omzetter er op doen (hammerite) deze hebben ook vaak een primer erin.
Als je wat donkere kleuren er overheen wilt schilderen gebruik dan geen witte primer maar een grijze primer, dit zorgt ervoor dat de kleur sneller dekt.

succes met het verven van je radiator
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf schuur de radiator en neem dan een ronde kwast die iets dikker is dan de "geultjes "breed zijn en schilder deze eerst daarna met een rollertje, iets breder dan de'' vlakke 'kant tussen de geultjes in, werkt lekker vlug en het resultaat is prima.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stap 1. Muur en vloer afschermen
Dek als eerste de vloer onder de radiator en het gebied er omheen af.
Bescherm vervolgens de muur achter de radiator met speciale afdekfolie. Je kunt hier ook kranten voor gebruiken.

Stap 2. Radiator ontroesten
Als de radiator roestvlekken heeft moet u de radiator eerst volledig ontroesten.
Hier kun je het beste een boormachine met een speciale staal- of schuurborstel voor gebruiken maar staalwol of schuurpapier werkt ook.
Het is belangrijk dat het ontroesten grondig gebeurt om er echt zeker van te zijn dat de roest niet terug komt of zichtbaar blijft na het verven

Stap 3. Radiator ontvetten en schuren
Na het ontroesten moet u de radiator gaan ontvetten.
Hiervoor gebruikt u bijvoorbeeld wasbenzine.
Is de radiator ontvet dan hoeft u hem alleen nog even op te schuren en stofvrij te maken.

Stap 4. Radiator schilderen
Het beste resultaat voor de lange termijn realiseer je door eerst een laag antiroestprimer op de (plek van de voormalige) roestvlekken aan te brengen. Zo voorkomt u dat ze terug komen.
Vervolgens brengt u een of twee afwerklagen radiatorlak aan op de radiator.

Tips
Gebruik altijd speciale radiatorlak als u uw radiator gaat verven. Deze is in tegenstelling tot conventionele laksoorten bestendig tegen de warmte van de radiator.
Ook als op de verpakking van uw lak staat u de radiator vooraf niet hoeft te ontroesten is het toch verstandig om dat wel eerst te doen (zie stap 2)
Gebruik voor het schilderen liefst een speciale radiatorborstel.