Wat houdt meer stemgeluiden tegen: een halfsteens muur of een 2 gipsplaten met glaswol ertussen?n

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (5)

Gips met glasplaten. dat zijn 2 wandjes, gescheiden door een isolatie laag. Halfsteens muurtje is hard, en geeft geluid relatief makkelijk door.

Toegevoegd na 10 uur:
Optimale geluidsisolatie
Zeker in drukbezochte ruimtes is een doelmatige geluidsisolatie van
het allergrootste belang. Deze bereikt u door meerdere parameters
in acht te nemen. En hierbij speelt niet alleen massa een rol. Door
een optimaal afgestemde spouwbreedte, vulfactor van de minerale
wol, ontkoppeling via het profiel, de manier waarop de wanden zijn
bevestigd en de buigslapheid en robuustheid van de beplating bereikt
u met Diamond Board zonder problemen een geluidsisolatiewaarde
van maar liefst 72 dB.

Toegevoegd na 10 uur:
--
Oftewel: Het gebruik van een dubbele muur met spouw zorgt voor demping van het geluid. De lucht in het isolatie materiaal kan niet optimaal geluid doorgeven, en het geluid wordt door het isolatie materiaal geabsorbeerd. Bij een halsteens muurtje heb je een massa effect. Bij dubbelgips + isolatie het je spouw effecten. Uit de KNKAUF info & de info van de poster onder me blijkt duidelijk dat bij een gips muurtje een hogere demping te behalen is.

Toegevoegd na 10 uur:
Bijkomend voordeel is het gewicht: Het risico dat je muurtje door de vloer heen zakt is wat kleiner & het is tevens makkelijker aan te brengen door de doe-het-zelver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard de gemetselde muur, ook al is die halfsteens.
Die wint het in dat opzicht altijd wegens de hogere massa en de hogere dichtheid.

Toegevoegd na 36 minuten:
Overeenkomstig het eerste principe van geluidsisolatie: hoe zwaarder een muur, hoe beter de isolatie (tegen luchtlawaai).

De keuze van de afwerking, die de luchtdichtheid van de wand bepaalt, beïnvloedt de geluidsisolatie van een gemetselde muur. Een plafonnering verbetert aanzienlijk de prestaties van een metselwerk van vrij poreuze blokken, zoals deze op basis van geëxpandeerde klei of in cellenbeton. Rw gaat van 25 dB voor een dergelijke niet-bepleisterde muur van 14cm naar 43 dB voor dezelfde muur langs één kant bepleisterd (44 dB indien langs beide zijden bepleisterd). Het verschil is miniem voor blokken met een grotere dichtheid, zoals deze van het kiezelkalksteentype of van gips. De dikte van de bepleistering heeft weinig belang (3mm is voldoende).
Een gemetselde muur is vele malen zwaarder dan een dubbele gipsen wand.
escape
13 jaar geleden
Toch die 2 gipsplaten met glaswol ertussen denk ik !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de gipsplaten gelijmd of geschroefd zijn op rubberen stroken, en geen direct contact maakt met de vloer en plafond, dan wint de gipsplaten wand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een scheidingswandje van dubbele gipsplaten te voorzien, dus aan beide zijde 2 lagen gips met daar strak tussenin harde glaswol/steenwol platen heb je mijn in ziens de beste isolatie voor het minste geld. Proefondervindelijk vastgesteld in de bouw.