Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor geel poeder op de plint wat verschenen is de dag na behangen met rauhfaser behang?

Eén dag nadat de betreffende kamer tijdens de stikhete dag opnieuw was behangen (rauhfaser behang) en geschilderd treffen we op een groot deel van de plint van de muur aan de raamkant heel fijn geel poeder. Gisteravond was hier nog gestofzuigd en er nog niets te zien. We staan voor een groot raadsel. Wat is dit?

Picture for question
5 maanden geleden
KleinDuimpje
5 maanden geleden
Hebben jullie de rauhfaser wel eerst laten drogen na het behangen, voordat jullie begonnen met schilderen?
alexis
5 maanden geleden
Nee, wij hebben een schilder- en behangbedrijf dit laten doen (geregeld door een schade-expert). Net voor dat deel moest dat bedrijf uit Veghel gisteren in Steenwijk nieuw rauwfaser-behang halen! Tot overmaat van ramp is op de betreffende plek twee soorten rauwfaser-behang gebruikt! Wat is de oorzaak van dit poeder en wat moet hieraan worden gedaan?
ronron1212
5 maanden geleden
gaatje geboord?
alexis
5 maanden geleden
Nee want dan had ik het wel geschreven.
ronron1212
5 maanden geleden
Lijkt net of het it een gatje uit de hoek komt
KleinDuimpje
5 maanden geleden
Normaal moet het behang eerst goed drogen, minimaal 12 uur. Dan verven.
Het lijkt net of ‘iets’ loslaat, maar wat?
Zijn het niet houtvezels?
In rauhfaser zitten houtvezels. Dat maakt de structuur. Wat vervelend voor jullie.
Vooral als het geregeld is door een schade-expert.
Ik zou of contact opnemen met het schilderbedrijf of de betreffende schade-expert.
Inekez1
5 maanden geleden
Ik zie op de foto bruin poeder, niet geel. En dat ligt niet alleen op de plinten maar ook op het behang zelf. Kan het zijn dat er nog flink wat stof in de lucht heeft gehangen, wat na het stofzuigen is neergedaald op plinten, vloer etc. ? Gewoon nogmaals stofzuigen en afnemen met een doekje. En dat regelmatig herhalen, want stof (van welke kleur dan ook) blijft toch altijd komen.
alexis
5 maanden geleden
Dank voor alle reacties en medeleven. Dit is slechts één van de dingen die zijn misgegaan. Het is inderdaad meer bruin dan geel poeder en het bevindt zich precies onder het rauhfaser behang dat niet de kans kreeg om te drogen. Het bedrijf kwam drie banen tekort en moest dit vanuit Veghel in Steenwijk gaan halen. Het is direct of vrijwel direct na het aanbrengen geschilderd. Eén stuk is anders. Dat is mogelijk omgekeerd aangebracht. Wij zuigen elke dag de ruimte. We zijn ten einde raad. Het schildersbedrijf is buiten ons medeweten door de aannemer ingeschakeld. Ik lig hiervan wakker en lees net dat dit mag. Over alles wat er mis ging hebben wij vier mails gestuurd naar de aannemer, het schildersbedrijf en de schade-expert maar niemand heeft gisteren gereageerd.
KleinDuimpje
5 maanden geleden
Telefoon pakken en bellen.
Vind je dat moeilijk laat dan een ander bellen. Of lees je mail voor aan degene die opneemt. Probeer niet wakker te liggen.
Probeer te denken dat dit opgelost kan worden. Wat Inekez1 zegt viel mij ook op.
Dat dat poeder ook op het behang te zien is. Hoe is het nu?
Komt er nog steeds nieuwe poeder?
Inekez1
5 maanden geleden
Je hebt het over een schade expert. Wat was de schade (en waardoor ontstaan) waardoor de muur opnieuw behangen en geschilderd moest worden? Kan het zijn dat er ergens boven het behang (plafond of plafondrand) iets is waar dat stof vandaan komt? Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dit stof UIT het behangt komt, zeker niet nadat dit geschilderd is. Wat ik op de grond zie lijkt gewoon bouwgruis. Op de plinten lijkt wel zaagsel van mdf of hardboardplaten ofzo. - Vinden er nog werkzaamheden plaats nu in de woning?
- Zijn alle naden en kieren bovenaan tussen wand en plafond goed gedicht?
- Van wat voor materiaal is het plafond en de verdiepingsvloer daarboven?
alexis
5 maanden geleden
Dank voor uw reactie. De schade betrof niet deze plek maar was door ons betaald meerwerk. Het plafond tegelijk keurig geschilderd en daarmee is niets mis. De kieren en naden op de betreffende plaats zijn dicht. De bruine poeder is louter te zien op plekken waar het behang is aangebracht en direct hierna is geschilderd. Op plaatsen waar het behang een nacht heeft kunnen drogen is niets te zien. Dank voor het meedenken!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

In de eerste instantie lijkt het op bouwgruis, van boren of zagen in steen of hout. Als dit niet het geval is zou je kunnen denken aan kleine beestjes die gangen graven in het materiaal en het stof naar buiten duwen.

Laatste mogelijkheid kan ook nog zijn dat het raam heeft opengestaan en al het stof naar één hoek in de kamer heeft geblazen.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Dit behang word gemaakt door tussen 2 laagjes papier houtzaagsel te strooien, het poeder is dus gewoon houtstof.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing