Hoe verwijder ik de resten van de leveling clips bij het tegelen?

We hebben onze badkamer betegeld m.b.v. rubi delta leveling systeem 1.5mm. Bij het verwijderen van de clips op de manier zoals aangegeven staat, breken de clips bij ons boven de voeg af, waardoor je op veel plekken nog een restant van de clip ziet (zie afbeelding). Vraag 1: hoe kunnen we dit voorkomen bij de clips die we nog moeten gaan verwijderen. Vraag 2: hoe kunnen we de restanten uit de voeg verwijderen?

Picture for question
11 maanden geleden
1.6K
ronron1212
11 maanden geleden
Je hebt de clip waarschijnlijk te diep er in gezet dus in de lijm?
Inekez1
11 maanden geleden
Het probleem is vooral dat er nu tegellijm in de voeg zit. De clip zit vast aan die lijm en breekt daardoor niet goed af. De clip zelf is van kunststof en kun je met een mes of scherpe beitel wegsnijden, maar de tegellijm zul je voor het afvoegen goed moeten verwijderen. Daarvoor bestaan speciale krabbers, maar als het niet te veel oppervlakte is en je hebt een vaste hand, dan kan dat ook met een oude schroevendraaier, onkruidkrabber of ander stuk metaal, stevig hout of kunststof dat tussen je voegen past. Als je nog eens gaat tegelen, zorg dan dat er geen tegellijm boven je voegen uit komt! Gebeurt dat toch, clipje verwijderen, doekje erover en opnieuw.
Digibeet
10 maanden geleden
Dank allemaal voor de reacties. Uiteindelijk is het gelukt om de restanten te verwijderen met een heat cutter van HSGM! Werkte perfect, geen beschadigde tegels.

Antwoorden (2)

Irritant dat deze clips boven de voeg afbreken.

In het kamerverhuur pand waar ik woonde hebben mijn buurmannen (tegelaar van beroep) ook getegeld met dergelijke clips. nadat alles droog was braken ze de clips af tot onder de voeg. een deel blijft altijd zitten.

Die delen die jij nog hebt zitten kun je denk ik het beste weghalen met een dremel (of soortgelijk)
11 maanden geleden
Met een stanleymes kan je het zo weg snijden.
11 maanden geleden