Kan de kopse kant van een tegel gestuct worden?

We in de douchenis tegelen, maar in de rest van de badkamer stucen. We houden niet van tegelprofielen, maar zouden het liefst het stucwerk strak willen laten aansluiten op het tegelwerk, zowel op punt A (waar de tegels rechtstreeks doorlopen in de stuc muur) als op punt B (waar er sprake is van een hoek). Kan de kopse kant van een tegel gestuct worden? Het is een tegel van keramiek die wss gezaagd zal zijn. Of is hier een andere oplossing voor te bedenken?

Picture for question
een jaar geleden
2.3K
TurfGraver
een jaar geleden
Met de juiate primer op de tegel zou dat kunnen.
B blijft natuurlijk wel kwetsbaar.

Antwoorden (1)

Nee, je kunt in dit geval (hoek B) niet over de rand van de tegel heen stuccen zonder hoekprofiel. Een buitenhoek moet altijd ter versteviging een stucprofiel hebben, dat geldt ook voor de hoek tegenover B, bij het toilet. Die profielen kun je wel voorzien van een heel dun laagje stucwerk en dan overschilderen, zodat je het profiel niet meer ziet en het gewoon een gestucte hoek lijkt.

In hoek B kun je beter de tegel naast het stucwerk laten doorlopen en dan in die hoek met een hele tegel beginnen. De gezaagde kant van de pastegel komt dan achterin de douche in de hoek.

Alternatief: zet de ingang van de douche (de lijn tussen A en B, ik weet niet of dat een gootje is of een deur) 5 of 10 cm terug. Hoek B kun je dan hetzelfde stuccen als de buitenhoek bij het toilet en de aansluiting tussen tegel en stucwerk wordt dan hetzelfde als bij A.
Inekez1
een jaar geleden
Rerol07
een jaar geleden
Dank voor je reactie! Duidelijk, er moet bij hoek B dus sowieso een profiel komen. Hoe zit het dan met plek A, kun je daar het stucwerk strak tegen de tegel stucen of moet je dan een tegelprofiel ertussen plaatsen?